تجربه خرید، نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ایسوز TUF Gaming F17 FX706HE

فرزاد جوزقی
فرزاد جوزقی
به وبلاگ شخصی من خوش اومدین. بیست و چهار سالمه و چند ساله که کار طراحی تم و پلاگین وردپرسی انجام میدم اما این چند وقته شیفت کردم سمت بک‌اند و در زمینه طراحی و توسعه وب‌سایت با زبون PHP مشغول به کارم. مطالب وبلاگم هر چیزیه که به نظرم به جالب باشه یا به درد بخور. خوشحال میشم نظراتتونو بشنوم:)

این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید!

سر فصل‌های این مطلب
مطلب

امروز تصمیم گرفتم تجربه ای که از خرید و دو ماه کار با لپ تاپ  ASUS TUF Gaming F17 FX706HECore i5 11260HRTX 3050-TI 4GB8GB 3200MHz500GB M.2 بنویسم. میخواستم زودتر این کارو بکنم اما لازم بود یکم تجربه بیشتری به دست بیارم تا بهتر بتونم تجربمو باهاتون به اشتراک بزارم.

چی شد که من لپ تاپ خریدم؟

من یه برنامه نویسم و سیستم گیمینگ توی خونه دارم و خب طی این سالها نیاز به استفاده از لپتاپ به صورت جدی نداشتم. اکثر اوقات برای نشون دادن پروژه به مشتری یا کارای کوچیک ازش استفاده میکردم که فشار خاصی نمیاورد به سیستم. بخاطر همین یه لپ تاپ سامسونگ 880Z5E که تقریبا 6 سال پیش خریده بودمش رو داشتم و خب خیلی راضی بودم (و هستم) ازش. مهم ترین موضوعی که راجع بهش وجود داشت اولا سی پی یو خیلی قوی i7 3635QM بود که هیچوقت بالای 60 درصد رفتنشو ندیدم و بعد از اونم لمسی بودن مانیتورش و کیفیت FULL HD و پنل بسیار عالی مانیتورش بود.

اما مشکل اساسی این لپتاپ نداشتن کارت گرافیک درست درمون بود. Radeon 7650M یه کارت گرافیک 1 گیگابایتی DDR3 بود که واقعا برای ضعیف ترین بازی‌ها هم کم میاورد و فقط به درد فتوشاپ در حد خیلی معمول میخورد.

این شد که با توجه به پلنی که برای ادامه کارم داشتم و نیاز بود که دیگه ذره ذره از دسکتاپم دل بکنم تصمیم گرفتم یه لپتاپ جدید با کارت گرافیک قوی‌تر جایگزینش کنم که هم کارای روزمرمو بتونم انجام بدم و هم بتونم باهاش گیم بازی کنم.

چرا لپ تاپ TUF Gaming FX706HE رو انتخاب کردم؟

پلن عوض کردن لپتاپ یه چند ماه بود که توی ذهنم بود که حدود 2 ماه پیش دیدم با توجه به اینکه ارز داره بالا میره احتمال تغییر قیمت شدید وجود داره؛ این شد که دست جنبوندم و با دوست خوبم هادی مشورت کردم و تقریبا یه روز کامل تمام سایتای معتبر فروش لپتاپ رو چک کردیم.

حدود 30 تا 35 تومن بودجه مورد نظرم بود که کارمو کاملا راه مینداخت و قدرت انتخاب خوبیم بهم داده بود.

برای اینکه انتخابم راحت تر بشه، از اونجا که کلا با برندای چینی حال نمیکنم، همون اول کار لپتاپای لجیون، لنوو و هواوی رو از لیست حذف کردم. بعد از اون هم به سلقیه خودم و با فاکتورایی مثل کوچیک بودن مانیتور، نداشتن Num Pad یا قدیمی بودن مدل حذفشون کردم. در نهایت این گزینه‌ها برای من موندن:

 

  • ASUS TUF Gaming F15 FX506HC با مشخصات i5 11260H و 500GB NVMe و RTX3050 4GB و 16GB Ram
  • Acer Nitro 5 AN515 با i5 11400H و 500GB SSD و GTX1650 4GB و 16GB Ram
  • MSI GF63 11UC با i5 11400H و 500GB NVMe و RTX3050 4GB و 16GB RAM
  • ASUS TUF GAMING F17 FX706HE با مشخصات و i5 11260H و 500GB NVMe و RTX3050-Ti 4GB و 16GB Ram

تقریبا هر چهار لپتاپ توی رنج قیمت 29 تا 32 تومن بودن.

از اونجا که سی پی یو هاشون تقریبا تو یه رنج بودن و کاملا کار منو راه مینداختن، حساسیت به خرج ندادم برای سی پی یو. (حدود 100 مگاهرتز تفاوت داشتن با تعداد هسته و تعداد ترد برابر)

در مرحله اول ایسر نیترو رو به دلیل گرافیک ضعیفش حذف کردم.

در مرحله بعدی هم TUF F15 رو بخاطر گرافیک 3050 حذف کردم چون MSI قیمتش پایین تر بود با همون گرافیگ.

در نهایت F17 ایسوز رو انتخاب کردم چون هم کارت گرافیکش Ti بود و هم مانیتورش 17 اینچ بود و هم ظاهر شیک‌تری داشت به نظرم.

خلاصه تصمیم خرید رو گرفتم رفتم سفارش رو توی یک سایت که معمولا ازش خرید میکردم ثبت کردم! اما این تازه آغاز ماجرا بود… وقتی خواستم لپ تاپ رو تحویل بگیرم متوجه شدم که لپ تاپ آکبند نیست و باز شدست! داستان طولانی پیش اومد که با شیوه‌های مختلف کلاهبرداری فروشندگان لپ تاپ رو به رو شدم و خلاصه بعد یک روز پا زدن در کل بازار ولیعصر تونستم لپ تاپ رو هم با قیمت خیلی بهتر و هم آکبند با گارانتی بهتر بخرم!

آنباکسینگ لپ تاپ ایسوز تاف گیمینگ Asus TUF Gaming F17 FX706HE

کارتن لپ تاپ یه کارتن ساده است با یسری طرح که روش چاپ شده. البته انتظار چیز خفنی نمیشه ازش داشت با توجه به قیمتش!

جعبه لپ تاپ Tuf Gaming FX706HE ایسوز F17
جعبه لپ تاپ Tuf Gaming FX706HE ایسوز F17. بسیار ساده.

حتما در زمان خرید لپ تاپ دقت کنید که جعبه‌ای که بهتون میدن پارگی یا آبخوردگی نداشته باشه حتما حتما چک کنید که برچسب آکبند بودن لپ تاپ حتما سر جاش باشه و روش برچسب دیگه‌ای (مثل برچسب گارانتی) نچسبونده باشن.

برچسب آکبند بودن جعبه لپ تاپ Do not accept if seal is broken
برچسب آکبند بودن جعبه لپ تاپ. دقت کنید که نباید برچسب شل شده باشه چون ممکنه با سشوار صنعتی شل کرده باشن و مطعلقات دستگار رو دستکاری کرده باشن. یکم مچاله بودن برای اون تیکه فضای خالی طبیعیه. دقت کنید که جنسش یه مقدار خیلی کم زبر و ماته.

مطعلقات داخل جعبه لپ تاپ FX 706HE ایسوز

  • لپ تاپ قرار داده شده داخل یک پارچه پلاستیکی سفید (از همونا که لپ تاپا همیشه توشن:)))
  • شارژر 180 وات بسیار پر قدرت که یک ورودی مادگی 3 شاخه (لپ تاپی) داشت به همراه کابل نری همون ورودی که اونیکی سرش میخورد به پریز امریکایی (Type B).
  • یه سری استیکر TUF و ASUS برای چسبوندن روی لپ تاپ.
  • 3 تا کاتالوگ چند ورقه‌ای کوچیک.

هیچ فضای خالی در جعبه لپ تاپ پیدا نشد که بگم چیزیو برداشتن از توش. این رو در نظر بگیرید که این لپ تاپ کلا کیف نداره همراهش. من توی آنباکسینگ خارج از کشور هم نگاه کردم کیف روش نبوده. جاش هم توی جعبه نشده بود.

روی شارژر لپ تاپ
روی شارژر لپ تاپ که ذکر شده 180 وات هست.
پشت شارژر لپ تاپ
پشت شارژر لپ تاپ که مجددا نوشته شده شارژر 180 وات هست.
کابل‌های همراه لپ تاپ Tuf Gaming F17
کابل‌های همراه لپ تاپ. سمت چپ کابل پریز به شارژر و سمت راست سوکت ورودی لپتاپ

بررسی ظاهر و طراحی لپ تاپ گیمینگ ایسوز Asus TUF Gaming F17 FX706HE

یکی از دلایلی که بیخیال لپ تاپ MSI GF63 شده بودم زیبایی ظاهری این لپ تاپ بود. من از خطوط بدنه پشت مانیتور و کنار کیبورد و شکل دکمه‌هاش خیلی خوشم میومد و به نظرم خیلی شیکه.

اولین عکسی که از لپ تاپ بعد از باز کردنش انداختم. کلا متریالش خیلی حس خوبی میده و اصلا نشون دهنده قیمت واقعیش نیست!
اولین عکسی که از لپ تاپ بعد از باز کردنش انداختم. کلا متریالش خیلی حس خوبی میده و اصلا نشون دهنده یک لپ تاپ با قیمت مناسب نیست!

پشت لپ تاپ Asus FX706HE

وقتی که اولین بار دیدمش واقعا با کیفیت متریالش به ویژه پشتش که یه لایه فلز مات و زبره خیلی حال کردم. دست کشیدن روش حس بی نظیری داره و صدای خیلی قشنگیم میده :))

توجه کنید رنگ پشتش مشکیه (ذغالی) ولی یکم نور که بهش میخوره طوسی طور میشه که بخاطر فلزی بودنشه. اون چهارتا پین چهار طرفش و اون برشی که به نوک زاویه‌های لپ تاپ زدنم به نظرم خیلی خوبن:))

فقط اون تیکه پلاستیکی پایینش که چراغای شارژ و هارد و… روشون هست از پلاستیک جالبی استفاده نشده و یکم حس بدی میده دست کشیدن روش. نمیدونم چرا این یه جارو خراب کردن!

پشت لپ تاپ Asus FX 706 HE Tuf Gaming
پشت لپ تاپ که یه ورق فلز خیلی قشنگه و روش نوشته شده TUF. میتونید ببینید پلاستیک پایین بین لولاش زیاد کیفیت خوبی نداره.

کیبورد و بخش داخلی لپ تاپ TUF Gaming F17

کیبوردش یکی از جذاب‌ترین بخشای این لپتاپ برای من بود. خطوط کنارش خیلی جذابن و دکمه‌ها هم شکل خیلی جالبی دارن و صرفا یسری مستطیل و مربع نیستن. به اضافه بسیار نرم و راحتن، RGB زیرشونم 256 رنگه و از طریق Asus Armory Crate رنگش و حالتاش (مثلا رنگ به رنگ عوض شه یا روشن خاموش بشه یا ثابت باشه و…) قابل تنظیمه.

حتی میشه از طریق آرموری کریت روی لپ تاپ والپیپر لایو ست کرد جوری که نور کیبورد با نور والپیپر تنظیم بشه که به نظرم فیچر کاربردی که نه، صرفا جینگول و باحالیه ولی خب باعث استفاده بیشتر از گرافیک و افزایش مصرف باتری میشه.

جدا از اینا، بدنه داخلی لپ تاپ بسیار با کیفیته و یه حالت راه راه سه بعدی داره که با دست کشیدن روش حسش میکنید. توی عکسی که در ادامه گذاشتم کاملا میتونید ببینید شیار‌های روشو.

داشتن نام پد هم برای من بسیار مهم بود که داشت.

کیبورد لپ تاپ گیمینگ ایسوز FX706HE F17 Tuf Gaming
خطوط کنارش که میگم به نظرم قشنگن به همراه چندتا از دکمه‌های کیبورد که میبینید چقدر خوش ساخت و با کیفیتن.

طراحی بخش مانیتور و حاشیه‌های بخش مانیتور لپ تاپ

بخش مانیتور لپ تاپ هم به نظرم شیک و با کیفیته و حاشیه هاش نسبتا باریکه که من خوشم میاد ازش.

گوشبه سمت راست بالا مانیتور لپ تام TUF Gaming F17 که بسیار باریکه.
گوشبه سمت راست بالا مانیتور لپ تام TUF Gaming F17 که بسیار باریکه.

بالاش در وسط وبکم قرار گرفته که به نظرم کیفیت تصویرش اصلا جالب نیست به همراه دوتا میکروفون که صدای میکروفون لپ تاپ رو تا حدی استریو میکنن.

کیفیت این مانیتور FullHD و 144Hz ئه. ولی خب من خیلی 144هرتز رو حس نکردم به دو دلیل که در ادامه مطلب توی بخش بررسی سخت افزارش بهتون میگم!

طراحی بخش زیر لپ تاپ

زیر لپ تاپ ساختار قشنگ شیش ضلعی یا به قول من لونه زنبوری داره و از جنس پلاستیکه. پلاستیکش قطر زیادی نداره و خب یکم ترسناکه که بخاطر فشار سریع بشکنه.

جنس پلاستیک کفشم خوبه و برای دوتا فنش بخش بالا سمت راست و بالا سمت چپ قرار گرفتن فضای مناسبی برای کشیدن باد به داخل در نظر گرفته شده. همینطور کفش چند تیکه لاستیک طور هم داره که از لیز خوردن لپ تاپ روی سطح لیز به خوبی جلو گیری کنه.

در کل به نظر من حتی کف این لپ تاپ هم کیفیت خوبی داره و از نظر طراحی بسیار شیکه.

blank

داخل لپ تاپ Asus TUF Gaming F17 FX706HE 2021

این تصویری هست که از داخل لپ تاپ خودم گرفتم وقتی برده بودمش برای آپگرید رم. همینطور که میبینید 2 اسلات برای نصب رم و 2 اسلات برای نصب NVMe M.2 داره.

با وجود فضای خالی بسیار زیاد توی لپ تاپ با این حال جا برای هارد یا SSD ساده (2.5اینچ) نزاشتن. حتی باتری رو هم بزرگ نکردن که شارژ بیشتر نگه داره. دلیلشونم این بوده که وزنش زیاد میشه. وزن دقیقش 2560 گرم بود برای من.

داخل لپ تاپ Asus TUF Gaming F17 FX706HE
داخل لپ تاپ Asus TUF Gaming F17 FX706HE

بررسی و تجربه کار با سخت افزار لپ تاپ Asus TUF Gaming F17 FX706HE

دلیل اینکه نوشتم بررسی تجربه کار با سخت افزار اینه که تصمیم گرفتم به جای اینکه صرفا اسم قطعاتو بگم و بنچ مارکشونو از اینترنت بررسی کنم که به نظرم خیلی کار مزخرفیه چون معمولا بنچ مارکا چرتو پرتن.

این شد که ترجیح دادم نتیجه‌ای که خروجی همین سخت افزار و لپ تاپ هست و تجربه کار خودمه رو بنویسم که بدونید بازده کلی لپ تاپ چطوره. با اینکه ممکنه من خیلی از نرم افزارا و چیزایی که شما لازم داشته باشیدو تست نکرده باشم، با این حال سعی میکنم با مثال تجربه‌های خودم توضیح بدم که به نظرم این خیلی کاربردی تره.

بررسی مادربورد استفاده شده در FX706HE ایسوز

مادربورد استفاده شده در این لپ تاپ یک مادربورد Intel HM570 هست که یک مادربورد میان رده حساب میشه. دسترسی‌های بسیار محدودی داره توی بایوس و قابلیت‌های زیادی نداره. متاسفانه از XMP هم پشتیبانی نمیکنه.

بررسی پردازنده لپ تاپ Core i5 11260H CPU روی Asus TUF Gaming F17

اول از همه به هسته مرکزی لپ تاپ میپردازم که Core i5 11260H هست.

blank

Core i5 بودنش شاید تو مرحله اول یکم تو ذوغ بزنه اما اصلا 11260H رو با Core i5 های قدیم مقایسه نکنید!

اول از همه بدونید که این سی پی یو نسل 11 هست و سال تولیدش 2021 ئه. که خب در حال حاضر که سری 12 هنوز درست تو بازار نیومده تقریبا جدید ترین سری محصولات اینتل توی بازاره. که خب هرچقدر جلو تر میریم سخت افزارها قوی تر میشن. در نتیجه یه i5 سری یازده مثل همین سی پی یو، میتونه یه i7 نسل 7 رو شکست بده چون تکنولوژی بروزتری داره!

دوم، در نظر بگیرید سی پی یو ها با پسوند های متفاوتی ساخته میشن. پسوند‌هایی مثل U، M، H یا G و… که در انتهای مدل نامبر سی پی یو قرار میگیرن.

سری U ضعیف ترین و کم مصرف ترین دسته سی پی یو های لپتاپ هستن که معمولا روی ارزون‌ترین لپ تاپ ها قرار داده میشن. معمولا کنارشون یه کارت گرافیک ضعیف روی لپ تاپ قرار میدن چون توان گرافیکی خاصی ندارن.

سری G تفاوت زیادی با U ندارن فقط گرافیک بهتری از سری U روشون هست که باعث میشه شرکتایی که میخوان کارت گرافیک جدا روی لپ تاپ نزارن از این دسته استفاده کنن.

سری M یا QM یک سری از سی پی یو های رده متوسط هستن که از دوتای قبلی بهترن ولی من چند وقتیه چیزی نشنیدم ازشون. به نظر دیگه تولید نمیشن.

سری HQ قدیم یا H جدید که قوی ترین دسته سی پی یو های لپ تاپ هستن و 11260 جزوشونه.

یه مثال ساده از این تفاوتی که دارم میگم برای سی پویی مثل Core i7 1165G7 هست که سری 11 هست که مثلا i7 ئه. 4 هسته (8 هسته منطقی) داره با کش های به ترتیب لایه یک:320KB و لایه دو: 5MB و لایه سه: 12MB.

درحالی که Core i5 11260H که هم نسل اونه و تازه i5 هست دارای 6 هسته (12 هسته منطقی)  به هراهی کش‌های لایه یک: 480KB و لایه دو: 7.5MB و لایه سه:12MB هست!

پس اینو بدونید که اصلا با یه سی پی یو i5 ساده طرف نیستید و سی پی یو بسیار قدرتمندی داره که میتونه کارهای تقریبا سنگین و بازی‌های جدیدی که میان رو بدون هیچ مشکلی هندل بکنه. مثلا توی FarCry6 که من روی بالاترین کیفیت ممکن بازی کردم، سی پی یو یوزیج معمولا روی زیر 60% بود که خب خیلی عالیه!

یکی از دوستان که نرم افزارهای معماری و 3D روش ران کرده بود هم بسیار از روون بودن و سرعت خروجی گرفتنش بسیار راضی بود. (که البته بخشیش مربوط به گرافیک هم هست).

در کل این سی پی یو تقریبا برای 95% افراد کاملا جوابه. مگر افرادی که دنبال کارای بسیار حرفه‌ای مثل رندرای سنگینن. در غیر این صورت اگر عادت دارین یه عالمه تب تو کروم باز داشته باشید و همزمان گیم با بالاترین کیفیت بزنید و طراحیای روزمرتونم باهاش بزنید، این سی پی یو بدون هیچ مشکلی به خوبی کار میکنه.

بررسی کارت های گرافیک روی لپ تاپ FX706HE TUF Gaming

این لپ تاپ دارای دو کارت گرافیکه. یکیش اینتگریت سی پی یو (Integrate) هست که گرافیک داخلی هم بهش میگن و دومی که گرافیک اصلیشه RTX 3050 Ti Mobile هست.

بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 11th Generation روی Core i5 11260H

این گرافیک که اینتگریت و روی سی پی یوش هست و با اسم Intel UHD Graphics توی تسک منیجر و دیوایس منیجر دیده میشه، در واقع اسم کاملش اینه:

Intel UHD Graphics Xe 32EUs (Tiger Lake-H) (350 – 1400 MHz)

این گرافیک که در مشخصاتشم میبینید فرکانس کاریش روی 350 تا 1400 مگاهرتزه برای انجام کارای روزمره کاملا جوابه. این طوری که من توی ویدیوهای یوتوب دیدم یه چیزی در حد Nvidia GT 1030 ئه!

من حتی برای تستش باهاش GTA V رو رو رزولوشن 1080 با گرافیک Low بازی کردم که نتیجش شد حدود 60FPS! همینطور تست FarCry6 هم روی 1080 با گرافیک Low نتیجش شد حدود 50 تا 70 FPS که خب نشون دهنده قدرت بالاشه. (توجه کنید این گرافیک اصلی لپ تاپ نیست و یه اینتگریته که قراره کارای ساده رو انجام بده!)

این گرافیک قراره کار‌های سبک و ساده روزمره رو انجام بده. حتی وقتی توی فتوشاپ یه فایل کوچیک رو دارید ادیت میکنید یا یه بورد گیم ساده بازی میکنید، این گرافیک کاملا کافیه. اما اگر نیاز به پردازش گرافیکی سنگین باشه، لپ تاپ خودش اتومات پردازش رو میندازه روی Nvidia RTX 3050 Ti Mobile که گرافیک اصلی این لپ تاپه.

بررسی گرافیک Nvidia RTX 3050 Ti Mobile 4GB GDDR6 روی لپ تاپ Asus FX706HE

اگر دنبال کارای گرافیکی در حد قوی (منظورم مقداریه که نیاز به کیس یا ریگ گیمینگ با گرافیک خفن نداشته باشه) هستید یا میخواید گیم‌هایی که تا 4 5 سال آینده میاد رو با خیال راحت روی گرافیک High یا Ultra روی رزولوشن 1080 بازی کنید، این گرافیک با اینکه VRam چهار گیگابایتی داره کاملا راضیتون میکنه.

اما اگر دنبال اجرای بازی روی ماینتوری با کیفیتی مثل 2160 یا خدایی نکرده 4K هستید، این گرافیک نا امیدتون میکنه همونطور که 3060 و 3070 Mobile هم نا امیدتون میکنن :))

شاید از اولین چیزایی که درباره این گرافیک تو ذوغ بزنه 4GB VRam باشه در ظاهر کمه. اما در باطن و با توجه به قدرت کارت گرافیک به نظر من عدد بسیار مناسبیه.

اکثر بازیایی که چند سال اخیر وارد بازار شدن روی کیفیت 1080 در بالاترین حالت ممکن شاید به سختی به 4GB مصرف گرافیک برسن. من روی کیس خودم RX480 8GB دارم که تاحالا ندیدم بالای 3.5گیگابایت ازش استفاده شده باشه روی 1080! به نظر من این مقدار کاملا اوکیه.

من GTA V رو روی Overall Graphics : High تونستم بین 180 تا 120 فریم ازش بگیرم اما به محض اینکه روی Very High قرار میدادم فریم ریت میرسید به زیر 100 و توی حالتایی که پلیر توی آب میفتاد یه افت فریم اساسی تا زیر 70 اتفاق میفتاد!

روی FarCry6 هم روی بالاترین حد گرافیک تونستم فریم ریت بین 70 تا 90 بگیرم که البته توی انفجارای شدید یا حالتای خاص افت فریم لحظه‌ای به 60 هم داشت اما اصلا ملموس نبود.

در کل به نظرم این گرافیک برای اینکه خیالتون راحت باشه با قیمت مناسب میتونید همه بازیای روز رو بازی کنید کاملا مناسبه فقط اگر ازش انتظار خیلی زیادی نداشته باشید.

بررسی مانیتور لپ تاپ تاف گیمینگ F17

کیفیت ماینتور Full HD 1920×1080 هست که دیدم بعضی از سایتا زدن 1920x1200P که خب اشتباهه. کیفیت تصویرش خیلی خوبه و به نظرم رنگا نه اغراق شده‌ان و نه بی روح. کاملا واقع گرایانه و با کیفیت.

من از این واحدای روشنایی نیت سر در نمیارم. اما مانیتور کاملا ماته و خب این باعث میشه بازتاب نورش کم باشه و چشم رو اذیت نکنه. اما با این حال میزان روشنایی مانیتور زیاد چنگی به دل نمیزنه و توی نور زیاد (به ویژه اگر منبع نور رو به روی صفحه نمایش باشه) آزار دهندست.

بالاتر گفتم که به دو دلیل ریفرش ریت 144هرتز ماینتور این لپ تاپ رو حس نکردم که اینجا بیشتر دربارشون توضیح میدم.

دلیل اول – مصرف انرژی بالاتر

کلا ریفرش ریت بالا باعث مصرف بالای باتری میشه و خب خود ایسوز هم پیشنهاد کرده 60 فریم باشه که برق کمتری مصرف کنه و به صورت پیشفرض 144 فقط موقعی باز میشه که لپ تاپ توی برق باشه و از طریق آرموری کریت روی حالت Performance قرار گرفته باشه (به محض وصل شدن به برق اتومات خودش تو این حالت میره که بهترین بازده رو داشته باشه).

از اونجا که توی حالت عادی ویندوز نرخ فریم آنچنان چیز مهمی نیست (مثلا نرخ فریم اسکرول خوردن کروم برای شما مهمه؟:))) پس توی محیط ویندوز گذاشتمش روی همون 60Hz که حداقل باتری سر هیچی تخلیه نشه! پس 144 هرتز رو توی حالت عادی ویندوز حس نمیکنم.

دلیل دوم – به 144FPS نرسیدن بازی‌ها

توی گیم‌ ریفرش ریت بالا مهمه و میتونه یه پوئن خیلی خوب باشه برای این لپ تاپ، 3050Ti Mobile قدرت زیادی نداره که بازی‌های به روز دنیارو به نرخ فریمی مثل 144FPS یا بالاتر برسونه که با ریفرش ریت مچ بشه و حسش کنی! (که خب با این قیمت انتظار عجیبی ازش نداریم و قرار نیست با 3090 دسکتاپ مقایسش کنیم! به نظرم 3050Ti Mobile تا اینجا واقعا بی‌نظیر بوده برای این قیمت لپ تاپ)

در واقع من بیشترین فریم ریتی که روی گیمای چند سال اخیر مثل FarCry 6 گرفتم وقتی که گرافیک بازی روی Ultra باشه دربهترین حالت 60 تا 80 فریم بوده. در نتیجه برای رسیدن به 144 هرتز باید گرافیک بازیو بیاری پایین که خب چه کاریه! 😐

در کل بحثم اینه 144 هرتز عملا چیزی نیست که توی گیمای چند سال اخیر بهش برسی و صرفا برای گیمای کاملا بهینه شده، سبک یا قدیمی تره. پس قرار نیست خیلی حسش کنید.

بررسی رم روی لپ تاپ TUF Gaming F17 FX706He

رم پیشفرض روی این لپ تاپ همونطور که توی مشخصاتشم هست 8 گیگابایت 3200 مگاهرتز CL22 هست. برندشو هر کاری کردم متوجه نشدم. حتی وقتی دادم رم دستگاه رو عوض کنن هم یه ورق فلزی روش بود که باعث میشد معلوم نباشه چه برندیه. اما توی CPU-Z زده بود که سازنده‌ش AsusTek ئه. به نظر رمی بود که خود ایسوز تولیدش کرده بود.

از نظر حجم که خب 8 گیگ واقعا برای کارای روزمره هم اصلا کافی نیست چه برسه به گیم یا نرم افزار سنگین! پس قطعا یه آپگرید برای این لپ تاپ افتادید.

تنها نسخه رسمی این لپ تاپ 8 گیگابایت هست و نسخه‌های 16 گیگابایت درواقع به صورت غیر رسمی کاستوم شده توسط فروشنده هستن که تحت هیچ شرایطی نباید بخرید به چند دلیل!

  1. نسخه‌ای که توی ایران هست فقط نسخه 8 گیگ هست و نسخه‌های 16 گیگ این لپ تاپ درواقع همون 8 گیگ‌ها هستن که توسط فروشنده آپگرید شدن! این یعنی محصول پیچاش باز شدست و از آک خارج شده!
  2. وقتی این لپ تاپ هارو باز میکنن احتمال اینکه قطعات اصلیشونو بردارن و به جاش قطعات کیفیت پایین‌تر بزارن بسیار زیاده! مثلا رم 16 که براتون میزارن 3200 هست ولی از یه برند گمنام چینی یا نسخه فیک یه شرکت معروف! حتی شاید رمی که میندازن دسته دو باشه! به هر حال مشخص نیست چیزی که بهتون میدن کیفیت مناسبی داشته باشه.
  3. لپ تاپی که آکش باز شده ممکنه قبلا استفاده شده یا مرجوعی باشه. وقتی لپ تاپی که کاستوم شده به دست فروشنده هست رو میخرید امکان دست دوم بودنش هم هست!

رم مناسب برای لپ تاپ TUF Gaming F17 به پیشنهاد من

دوستان عزیز من صرفا چیزی که خودم خریدم رو پیشنهاد میدم اما شما در خرید آزادید. من هیچ مبلغ یا هزینه یا هدیه‌ای بابت معرفی این رم ها نگرفتم. پس پیشنهادی که میدم بدون غرضه و کاریه که خودم انجام دادم. اما شما اگر انتخاب دیگه‌ای دارید مختارید. من هیچ نفعی در اینکه شما بخرید یا نخرید ندارم.

این لپ تاپ دو اسلات برای نصب رم داره. یکیش که رم خودش روشه و دومی هم که خالیه. من دوتا رم خریدم و رم فابریک لپ تاپ رو دراوردم و اون دوتارو گذاشتم داخل لپ تاپ که شد 32 گیگ. تاجایی که من متوجه شدم این لپ تاپ حداکثر 32 گیگابایت رم رو پشتیبانی میکنه (منبع: سایت رسمی ایسوز).

این درحالیه که در بعضی منابع و فروم‌ها افراد میگن که تا 64 گیگ روش انداختن و مشکلی نداشته! من نمیتونم تائید کنم چون کسیو ندیدم همچین کاری کرده باشه با این لپ تاپ و واقعیتش به نظرم با این سخت افزار واقعا 64 گیگ رم مسخرست و کسی که نیاز به 64 گیگ رم داره باید بره سراغ لپ تاپ های خفن‌تر.

برند XPG که درواقع شاخه تولید محصولات گیمینگ برند معروف Adata هست. درواقع محصولات گیمینگ و با کیفیت Adata با برند XPG (Xtereme Performance Gear) تولید میشن. من از رم‌ها و SSD M.2 های XPG روی کامپیوتر گیمینگمم استفاده میکردم و خب خیلی راضی بودم به همین دلیل برای لپ تاپمم خریدمش.

مدل رمی که من انتخاب کردم XPG Hunter LapTop با حجم 16 گیگ فرکانس 3000MHz و سرعت پاسخدهی CL17 خریدم که در ظاهر 200 مگاهرتز فرکانسش از رم پیشفرض لپ تاپ پایینتره ولی سرعت پاسخ دهیش بسیار بالاتره و توی رم‌های DDR4 این عالیه!

البته اینو بگم این رم نسخه 3200 هم داشت که من نتونستم پیدا کنم. تهشم از دیجیکالا خریدم که این بار قیمتش از بازار مناسب تر بود و از اونجا که رم ها گارانتی مادام العمر آواژنگ داشتن خیالمم راحت بود که اگر مشکل داشتن میتونم مرجوع کنم یا بدم گارانتی. این لینک رم‌هایی هست که من خریدم:

https://www.digikala.com/product/dkp-6946623/

وضعیت قیمت و کیفیت در دیجیکالا جدیدا افتضاح شده و من خرید ازشو مگر در موارد خاص مطلقا پیشنهاد نمیکنم. کلا هر نظر منفی هم که بزاری تائیدش نمیکنن. پس به نظراتش هم خیلی اعتماد نکنید.

من هرکدوم از این رم هارو دو میلیون و صد خریدم. این درحالیه که مثلا رم کینگستون که فیکاش تو بازار خیلی زیاده و نمیشه مطمئن بود از اصل بودنش، رم 16 گیگ 3200MHz داشت قیمتش دوروبر یک و هشتصد بود یعنی حدود 300 تومن ارزونتر!

خلاصه که بردمش نمایندگی همتا که گارانتی کنندش بود و حدود 10 دقیقه آپگریدش طول کشید. جلوی خودم لپ تاپ رو باز کردن و قطعاتو نصب کردن، کارکرد لپ تاپ رو چک کردن و بستنش. در نهایت هم دستگاه رو با رم جدید رجیستر کردن و رم قبلی رو هم بهم دادن. خیالم راحت بود هم چیزی از لپ تاپ کم نشده و هم قطعات اصل لپ تاپ روش هستن.

اما اینجا به یه مشکل عجیب خوردم که در انتهای مطلب در بخش مشکلات شایع بهش میپردازم. مشکل این بود که لپ تاپ به جای فرکانس کامل 3000MHz فقط از 2667MHz استفاده میکرد و این یعنی درصدی از قدرت رم‌های لپ تاپ داشت حروم میشد! درباره این مشکل در انتهای مطلب در بخش مشکلات متداول بیشتر توضیح دادم.

بررسی باتری لپ تاپ

اگر بخوام رو راست باشم باتری این لپ تاپ یک نقطه ضعف برای این لپتاپه که البته با این کارت گرافیک و سی پی یو، مصرف انرژیش طبیعیه و خب توی لپ تاپای هم رده و بالاتر از این هم وضعیت همینه. به قول یکی از بچه‌ها درواقع اینا دیگه لپ تاپ نیستن یه جورایی وورک‌استیشن‌های پورتیبل هستن که باتری هم دارن!

من عادت دارم همیشه مانیتور لپ تاپ یا کامپیوترم روشن باشه. به همین دلیل تتظیمش کردم که صفحش کلا خاموش نشه حتی وقتی بیکاره (Idle).

توی حالتی که از لپ تاپ استفاده نمیکنم و صفحش روشنه فقط (و معمولا حدود 10 تب کروم و VS Code با یسری نرم افزار دیگه بازن) از فول شارژ 99% تا 15 درصدش حدود 3 ساعت طول میکشه.

درصورتی که درحال استفاده جدی باشید مثلا توی فتوشاپ باشید و هی تب کروم عوض کنید و هی برید توی VS Code و کد بزنید و… حدود 2 ساعت باتری نگه میداره 99% تا 15%.

توی حالت گیم که RTX 3050 Ti درحال کار باشه و جفت فن‌ها با سرعت کامل بچرخن شاید نهایتا 50 دقیقه دووم بیاره. البته این نکترو در نظر بگیرید که لپ تاپ طوری تنظیم شده که در صورتی که به برق وصل نباشه کلا RTX 3050 Ti رو خاموش میکنه! یعنی واقعا خاموشش میکنه و اصلا تو تسک منیجر هم نمیبینیدش! باید به برق وصلش کنید تا لپ تاپ بره توی حالت Performance که RTX 3050 Ti روشن بشه!

آیا میشه این لپ تاپ رو برای طولانی مدت توی شارژ گذاشت؟

شاید باورتون نشه، ولی بله و هیچ مشکلی هم نداره! این لپ تاپ برای همین حالت ساخته شده اصلا!

اگر یادتون باشه قبلا یسری از لپ تاپا که باتریاشون قابل برداشتن بود (اصطلاحا باتری خارجی) حالتیو داشتن که میتونستی باتری رو در بیاری و به برق بزنیش طوری که مستقیما با اداپتر کار کنه لپ تاپ.

این لپ تاپ با اینکه باتریش داخلیه و نمیشه درش آورد اما از حالتی پشتیبانی میکنه که در صورتی که باتری به درصد خاصی از شارژ برسه (پیشفرض 99% ولی قابل تنظیمه) به صورت سخت افزاری باتری رو از مدار شارژ خارج میکنه و دیگه بیشتر از اون باتری شارژ نمیشه و انرژی ورودی رو فقط توی مدار و برای استفاده سخت افزار میفرسته. دلیل 180 وات بودن اداپترشم همینه که بتونه همزمان هم باتری رو شارژ کنه هم مدار پر مصرف لپ تاپ رو تغذیه کنه!

در واقع خود ایسوز پیشفرض لپ تاپ رو روی حالتی گذاشته که اگر به برق وصل نباشه بازده لپ تاپ حتی از نصف هم کمتر میشه . اصلا نمیشه باهاش گیم بازی کرد!

پس با خیال راحت برای طولانی مدت به شارژ وصلش کنید فقط حتما حتما براش کول پد بخرید. این لپ تاپ فن‌های قدرتمندی داره که نیاز به هوای زیاد برای خنک کردن سیستم دارن که باید از پایین حسابی هوا بهشون برسه. بدون کولپد مطلقا روی فرش یا تشک یا چیزایی که پرز دارن یا باعث جلو گیری از ورود هوا میشن قرارش ندید.

یادتون نره که گرمای زیاد دشمن قطعات کامپیوتریه!

بررسی حافظه SSD M.2 500GB لپ تاپ Asus FX706HE

این لپ تاپ از هارد (HDD) یا نسخه معمولی SSD (به طور کلی، حافظه‌های 2.5 اینچ) پشتیبانی نمیکنه و فقط میشه بهش 2 تا حافظه SSD از نوع NVMe M.2 وصل کرد.

حافظه‌ای که به صورت پیشفرض و در نسخه 500 گیگابایت رسمی روی این لپ تاپ قرار گرفته ساخت شرکت اینتل هست و مدل دقیقش اینه:

NVMe Intel SSDPEKNU512GZ

از خرید نسخه‌های 1TB این لپ تاپ خود داری کنید. نسخه‌های یک ترابایت هم مثل نسخه‌های رم 16 گیگ کاستوم شده توسط فروشنده هستن و مجددا درباره اینکه چه حافظه‌ای روش قرار میدن  و با چه کیفیتی هیچ اطلاعی نداریم! ممکنه دسته دوم یا یه حافظه بسیار بی کیفیت باشه.

ضمن اینکه این لپ تاپ به صورت پیشفرض روش Windows 10 Home Edition نصبه که به صورت رایگان امکان آپگریدش به ویندوز 11 وجود داره. این درحالیه که توی نسخه‌های کاستوم شده 1 ترابایت حتی خبری از ویندوز اورجینال هم نیست!

این هم بنچمارک Intel SSDPEKNU512GZ با نرم افزار کریستال دیسک روی لپ تاپ خودم بعد از حدود 3 ماه کار کردن و پر شدن حدود 50% حافظه:

بنچمارک حافظه پیشفرض لپ تاپ TUF Gaming F17 FX706HE که Intel NVMe SSDPEKNU512GZ هست
بنچمارک حافظه پیشفرض لپ تاپ TUF Gaming F17 FX706HE که Intel NVMe SSDPEKNU512GZ هست

در کل این حافظه کیفیت خوبی داره (عالی نیست) و در صورتی که نیاز به حجم بالاتری ندارید میتونید با خیال راحت ازش استفاده کنید. همینطور اگر به فضای بیشتری نیاز دارید میتونید یک حافظه M.2 دیگه تهیه کنید و کنارش بزارید.

مشکلات شایع لپ تاپ TUF Gaming F17 FX706HE

مشکل عجیب عدم استفاده از فرکانس کامل رم‌ها 2667MHz به جای 3200MHz!

همونطوری که گفتم رم پیشفرض روی دستگاه 3200MHz بود و این رو چه در تسک منیجر و چه در CPU-Z نشون میداد. اما وقتی دوتا رم جدید که 3000MHz بودن رو روش نصب کردم دیدم که توی تسک منیجر فرکانس اومده روی 2667MHz ! وقتی توی CPU-Z چک کردم دیدم فرکانس رم هارو 3000 شناسایی کرده ولی فقط از  1333MHz هرکدوم از رم ها داره استفاده میکنه (که مجموعا میشه 2667)!

رم‌های XPG Hunter 16GB 3000MHz که به جای 3000MHz از 2667MHz شون استفاده میشد. میتونید ببینید برای 3000 نیاز به XMP بود که من آپشنشو توی بایوس نتونستم پیدا کنم.
رم‌های XPG Hunter 16GB 3000MHz که به جای 3000MHz از 2667MHz شون استفاده میشد. میتونید ببینید برای 3000 نیاز به XMP بود که من آپشنشو توی بایوس نتونستم پیدا کنم.

من حتی توی بایوسشم رفتم ولی هیچ آپشنی برای XMP (Extreme Memory Profile) وجود نداشت که سرعت رم هارو اورکلاک کنم! و خب موضوع این بود تا قبل این با رم 3200 مشکلی نداشت! چی شد که یهو بعد نصب رم دوم که اتفاقا فرکانسش پایینترم بود این مشکل خورد؟ من حدس زدم شاید از اسلات دوم رم سرعت پایینتری نسبت به اولی داره ولی در نهایت هیچی توی اینترنت پیدا نکردم بجز یه مطلب که میگفت خیلی از کاربرای دیگه ایسوز هم این مشکل رو دارن!

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?125772-Asus-tuf-gaming-f15-FX506HCB-HN1138-uses-only-2660Mhz-instead-of-3200Mhz-RAM-speed

توی این فروم که مال خود ایسوز هست یسری از همچین مشکلی شکایت کردن که با آپدیت بایوس (فیرمور مادربورد) مشکلشون حل شده. اما برای من و خیلیای دیگه بعد آپدیت بایوس هم این مشکل حل نشد و همچنان پا برجاست و مشخص نیست یه مشکل نرم افزاریه یا یه محدودیت سخت افزاری!

اگر راه حلی براش دارید ممنون میشم که بگید بقیه هم استفاده کنن.

مشکل پیچیده و عجیب از کار افتادن WiFi (کارت شبکه وایرلس) و پیدا نشدن شبکه های وای فای

این هم یکی از مشکلات عجیب و بسیار غیر منطقی این لپ تاپ بود که به نظر صرفا یه مشکل نرم افزاری بود و بعد از کلی سرچ بی نتیجه، تونستم به کمک یکی از دوستام علی رغم پیچیدگیش توی 5 دقیقه حلش کنم.

داستان از این قراره که همه چیز خوب و عالی داره پیش میره که هر از گاهی میبینید اتصالتون به وای فای قطع میشه و برای اینکه اتصال برگرده باید لپ تاپ رو ری استارت کنید. این قطعی‌ها هی بیشتر و بیشتر میشن تا اینکه یهو یه روز لپ تاپ رو روشن میکنید و میبینید که هیچ شبکه WiFi اطرافتون پیدا نمیشه. هرچقدر باهاش ور میرید و لپ تاپ رو خاموش روشن میکنید به هیچ نتیجه‌ای نمیرسید.

احتمالا توی این مرحله این فکر به ذهنتون میرسه که مشکل سخت افزاریه و باید ببریدش گارانتی یا اگر بدون گارانتی خریدید و باید ببرید تعمیرگاه! اما نه! صبر کنید! (حالت تبلیغ ماهواره‌ای )

همونطور که گفتم این مشکل نرم افزاریه و عاملش درایور WiFi 6 MediaTek هست که بجز خودم دوتا از دوستام که این لپ تاپ رو خریدن بهش خوردن! یکی دیگه از دوستام که لپ تاپ Legion خریده بود ک به این مشکل خورده بود که اونم با همین روش حل کردیم.

از اونجا که این مشکل خیلی زیاد و در لپ تاپ‌های مختلفی که از کارت شبکه MediaTek استفاده میکنن دیده میشه، تصمیم گرفتم توی یه مطلب جدا بنویسمش که بقیه هم بتونن استفاده کنن. پس اگر این مشکل رو دارید به حل مشکل پیدا نشدن شبکه وای فای در لپ تاپ مراجعه کنید.

ممنونم که تا آخر این مطلب همراه من بودید. خوشحال میشم شما هم نظر یا تجربتونو درباره این لپ تاپ بنویسید

این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید!

درباره من
فرزاد جوزقی

فرزاد جوزقی

به وبلاگ شخصی من خوش اومدین. بیست و چهار سالمه و چند ساله که کار طراحی تم و پلاگین وردپرسی انجام میدم اما این چند وقته شیفت کردم سمت بک‌اند و در زمینه طراحی و توسعه وب‌سایت با زبون PHP مشغول به کارم. مطالب وبلاگم هر چیزیه که به نظرم به جالب باشه یا به درد بخور. خوشحال میشم نظراتتونو بشنوم:)
مطالب مرتبط
سوالات پر تکرار
تگ‌ها
کامنت‌ها
  1. سلام ممنون بابت اطلاعات مفید تون

    حالت نرمال استفاده از حافظه ی رم در سری لپ تاپ های 16 گیگابایتی چقدره؟ مثلا اگر در حالت نرمال بین 35 تا 40 درصد رم اشغال باشه زیاد نیست؟ این آسیبی به لپ تاپ نمی رسونه ؟

    پاسخ
    • نه مطلقا. من خودم لپ تاپم 32 گیگ هست و به محض روشن شدن از 8 گیگ شروع میکنه و با چنتا تب کروم بعضا به 18 گیگ هم میرسه. عادیه. ویندوز 11 رم زیاد مصرف میکنه. هرچی بیشتر رم داشته باشید بیشتر بر میداره!

      پاسخ
  2. سلام مدل لپ تاپ
    asus tuf f17 fx706heb
    همین مشکل داره با این تفاوت وقتی شبکه ایکنش ناپدید میشه (وای فای) تو درایو منیجر درایوش ناپدید میشه
    تو نت وردک کانکشن همون قسمتی که dns میزنن اونحا هم ناپدید میشه پیکربندی وای فای
    ولی همین که دراز میکشم لپ تاپ میزارم روی پام روشن میکنم میاد بالا(کج کوله) ولی وقتی صاف میزام روی میز زمین چیزی نمیاد
    این روش کفتی زدم نشد
    چیکار کنم؟

    پاسخ
  3. سلام وقتتون بخیر من دوساله که لپ تاپ Fx506hc رو خریدم ولی مشکلی که حدبدا پیدا کرده اینه وقتی نرخ تصویر میره روی 144 پایین صفحه نمایشم سیاه میشه ولی وقتی میبرم رو 60 هرتز مشکلی نداره..میخواستم ببینم ال سی دی مشکل پیدا کرده یا ایراد نرم افزاریه؟ و اینکه هروقت به اداپتور وصل میشه خودکار میره روی 144چجوری ثابت نگه دارم روی 60 که با وصل کردن اداپتور خودکار نره رو 144 با حتی تعویض ویندوز؟

    پاسخ
  4. سلام من در اپارات و یوتیوب یه سری فیلما دیدم از یه سری مدلای لپ تاپ که قابلیت ارتقا سی پی یو رو داشتن

    این این لپ تاپ قابلیت ارتقا سی پی یو رو داره؟

    پاسخ
    • سلام، تعویض CPU این لپ تاپ مثل بعضی مدل ها نیست که مثل آب خوردن انجام بشه چون سوکتش BGA هست و لحیم شده به مادر بورد، اما نشدنی هم نیست! باید CPU با واتیج و سوکت مناسب پیدا بکنید که خودش کار خیلی سختیه و پیدا کردن تعمیر کاری که بخواد این کارو با کیفیت انجام بده هم آسون نیست. به طور کلی، اصلا این کارو پیشنهاد نمیکنم. هزینش چه بسا بیشتر از خرید یه لپ تاپ با سی پی یو قوی تر میشه و ریسکشم خیلی زیاده.

      پاسخ
  5. سلام. در صورتی که برای بازی کردن لپ‌تاپ دائم به شارژر وصل باشه، آیا باتریش صدمه می‌بینه؟ راه‌حلی جز باز کردن لپ‌تاپ و جدا کردن کابل باتری هست؟

    پاسخ
    • توی نرم افزار My Asus بزاریدش روی Maximum Lifespan تا وقتی تو شارژه فقط ۶۰ درصد باتری رو پر کنه.
      ولی موضوع اینه انقدر این باتری ضعیفه اصلا نمیشه بدون تو برق بودن کار کرد باهاش.

      پاسخ
  6. من این لپ تاپ رو دارم و واقعا سری TUF Gaming asus خیلی لپ تاپ های ایده الی نیستن
    و اگه کسی قراره این لپ تاپ رو بخره به این چند تا نکته توجه کنه
    صفحه نمایش با اینکه full hd ips هست کیفیتش کاملا معمولیه و رنگ ها کمی کدر هست من یک r465fa هم دارم که اونم fullhd ips هست با اینکه یک سوم قیمت اینو داشت تو زمان خرید اما مانیتور با رنگ بهتری داره با اینکه نه نیت بیشتری داره و نه SRGB بیشتری و هر دو از نظر مشخصات مانیتور یکی هستن
    و تو این رنج قیمتی ایسوس باید از صفحه نمایش 4k استفاده میکرد که بعد از n552 و n580 دیگه هیچوقت در لپ تاپ های با رنج قیمتی میان رده تکرارش نکرد

    برای کار هایی مثل فتوشاپ برنامه نویسی و … عالیه اما برای گیمینگ نه چون صدرصد سریع مستهلک میشه قطعاتش دما در بازی God Of War با نتظیمات گرافیکی متوسط به 94 درجه میرسه و دما گرافیک به 80 درجه که در بلند مدت قطعا بع قطعات اسیب میزنه پس اگه میخواین باهاش مداوم گیم بازی کنید کلا از خریدش منصرف بشید

    باتریش هم واقعا افتضاحه البته برای لپ تاپ های گیمینگ طبیعی هست

    و من شخصا هیچ لگ یا کندی زمانی که دارم بدون باتری استفاده میکنم ندیدم چه تو محیط ویندوز چه تو بازی و طبیعی هم نیست اگه رو Maximum Performance باشه شاید این دوستان گرافیکشون رو Power Saving هستش .

    پاسخ
  7. سلام. ممنون از پست و وبلاگ خوب شما. بعد از این همه مدت، آیا همچنان از حافظه SSDPEKNU512GZ راضی هستید و ایرادی نداشته یا مشکلی ایجاد نشده؟

    پاسخ
    • سلام، بله کاملا راضی کننده هستش. من برای ذخیره سازی هم یه PNY 1030 M.2 1TB خریدم و در کنار هم خیلی خوب شدن.

      درکل، تفاوت عمده‌ای از نظر سرعت و بنچمارک نداره با مثلا Evo 980 که اونم PICE 3 هست. تعویضشو پیشنهاد نمیکنم مگر اینکه Healthش اومده باشه زیر 90 و ریسکی باشه.
      در حال حاضر من 5 ماه هست که استفاده روزانه 7 8 ساعت ازش میکنم و Healthش 99% هست و PNY هنوز 100%! در کل، من کاملا راضیم.

      پاسخ
  8. سلام ببخشید من چند وقته که این لپ تاپ رو خریدم وقتی به شارژ هست عالی کار میکنه ولی وقتی از شارژ میکشمش یک لگ خیلی شدیدی میگره حتی خود ویندوز هم با لگ خیلی بدی کار میکنه میخواستم ببینم این مشکل طبیعی هست یا خرابه؟

    پاسخ
      • باسلام
        ممنون که همچین پستی ایجاد کردین و توضیحاتی خوبی بیان کردین.
        من مدل fx506hc رو تهیه کردم ، خیلی مسخرس این موضوع ، یه لپ تاپ برای 10 سال پیش دارم dual core هست وقتی ایسوس رو از شارژ میکشم اون قدیمیه بهتر جواب میده و این موضوع اصلا برام جالب نیست یعنی واقعا هیچ راهی برای رفع این حالت وجود نداره ؟ من حتی گرافیک اینتل رو غیر فعال کردم که مثلا همیشه روی high performance باشه ولی بازم وقتی توی شارژ نباشه ویندوز لگ داره حتی ویدئو هم پلی میکنم صدا و تصویر سینک نیستن و همراه با لگ هست اگر کسی راه حلی سراغ داره لطفا بگه وگرنه که کم کم دارم به عوض کردنش فکر میکنم . ( fx506hc : i5 ,ram8,512,3050 4g )

      • شما مشکل پایین بودن رم هم دارید. ولی بله این مشکل به شدت آزار دهندست و من توی قوی ترین لپ تاپ های گیمینگ هم این مشکل رو دیدم. خیلی ازار دهندست ولی من بهش عادت کردم.

  9. و اینکه از کجا می‌بینید یه بازی چند FPS میده، و از کجا حالت توربو انتخاب میکنید

    پاسخ
  10. سلام داداش مرسی از جواب سوال ها
    آقا من همین لپتاپ گرفتم، منم رم 16 گذاشتم ولی باس رم 2667 مونده، شما مشکلت حل شد؟
    و اینکه دمای سی پی یو و اینطور چک ها رو کجا نگاه میکنید

    پاسخ
    • بله. من با پشتیبانی ایسوز صحبت کردم و بهم گفتن تنها رمی پشتیبانی میشه که بدون XMP سرعتش 3200 باشه که در این صورت معمولا Clock Latency زیاد میشه.

      پاسخ
  11. سلام یه سوال داشتم این لپتاپ های گیمینگ ایسوس tuf f15 قابلیت شارژ از پورت type-c رو دارن ؟ یا فقط از طریق قسمت پاور امکان پذیر هست

    پاسخ
    • من یسری ویدیو دیدم که شارژ میشه، یسری جاها دیدم که نمیشه. به هر حال به شارژر 25 وات گوشی وصل کردم واکنش خاصی نداشت. موضوع اینه شارژر خود دستگاه 180 وات هست و بعید بدونم شارژر type-c با این قدرت بشه پیدا کرد که 180 وات باشه.

      پاسخ
      • اره منطقی ولی یه سوال دیگه من یه پاوربانک 65 واتی 30000میلی آمپر خریدم اگه من یه مبدل واسه قسمت پاور و پورت تایپ سی پاور بانک پیدا کنم به نظرتون شارژ میکنه تاحدودی یا کلا با 65 وات به جایی نمی رسم ؟

      • سلام شارژ نمیشه من با شارژر 120 واتی تست کردم اون فقط برای انتقال داده و تاندربولت هست

  12. سلام علیکم
    مطالبتون بسیار آموزنده بود
    اگر بخوام یه ویندوز از طریق usbنصب کنم، روی این لپتاپ چکارکنم؟
    چون تو بایوس نمیشه بوت را usb گذاشت
    ممنون وسپاس

    پاسخ
  13. سلام لپ تاپ گیمینگ هست پس باید تو شارژ کار کنیم

    الان سوال اینجاست منی که ۱ ساعت بازی میکنم بعد خاموش میکنم دوباره کرم میریزم میام بازی میکنم این شارژر خراب نمیشه؟ چون شارژر سوزنی هست هی در میارم میزنم باعث گشادی یا لق زدن نمیشه ؟
    به نظرتون جای اینکه در بیارم دکمه سه راهی بزنم خاموش کنم بهتر نیست ؟ هی اون خاموش روشن کنم؟

    پاسخ
    • چیزی که میگی بی ربط نیست. به نظرم ایده خوبیه به سه راهی زدن. ولی خب بعید میدونم اگر فشار به پورت شارژر وارد نشه، خراب بشه.

      پاسخ
      • پس جای اینکه شارژر از پورت لپ تاپ بکشم به نظرت دکمه سه راهی قطع کنم بهتره ؟
        این قطعی جریان برق باعث صدمه زدن به لپ تاپ و مانیتور که متصل هست نمیشه ؟

      • شارژر که خالی نباید بمونه تو شارژ پس هر بار هی باید از لپ تاپ و پریز درش بیاری. من هربار این کارو میکنم اما قطع برق سه راهی هم اوکیه به نظرم

  14. سلام وقتتون بخیر من میخوام چراغای کیبوردمو خاموش کنم تا جلوی افزایش مصرف باتری رو بگیره با چه برنامه ای میتونم اینکارو انجام بدم لب تابمم مدل ایسوز tuf fx i5

    پاسخ
  15. اونطور که من فهمیدم، وقتی صفحه نمایش ثابت باشه این صدا ایجاد میشه. یعنی حتما باید یه چیزی تو دسکتاپ در حال حرکت یا تغییر باشه تا این صدا ایجاد نشه.
    به عنوان مثال وقتی یه صفحه pdf باز باشه، این صدا ایجاد میشه اما به محض اسکرول کردن قطع میشه.
    یا مثلاً آرموری کریت وقتی باز باشه، این صدا قطع میشه چون اون نمایشگرها در حال تغییر هستن.
    این چیزی هست که من فهمیدم.
    لپ تاپ هم ضربه ای نخورده.
    علتش چی می‌تونه باشه؟ نیاز به تعمیر هست؟ چون کیفیت صفحه نمایش هم تغییر نکرده و خط و خشی هم روش نیست

    پاسخ
  16. سلام خسته نباشید.
    من ۵۰ روزه که لپ تاپ رو به صورت پلمپ خریدم.
    یکی دو روزه با مسئله ای مواجه شدم.
    وقتی لپ تاپ روشنه ، یه صدای ویز ویز خاصی از سمت چپ و بالای کیبورد میاد. صداش پیوسته نیست و هی قطع و وصل میشه. تو عملکرد لپ تاپ هم هیچ تغییری ایجاد نشده.
    جالب اینجاست وقتی لپ تاپ می‌ره رو حالت sleep, این صدا قطع میشه.
    و وقتی هم که از کیبورد استفاده میشه و یا از تاچ پد استفاده میکنم، صدا قطع میشه.
    مثلاً وقتی انگشتم رو ، روی تاچ پد میکشم، صدا قطع میشه و به محض اینکه دستم رو برمیدارم، دوباره صدا میاد.
    علتش چی می‌تونه باشه؟

    پاسخ
    • سلام منم این مشکلو دارم‌میشه شمارتونو بزارین باهاتون تماس بگیرم یا به ایمیلم پیام بدین باهاتون در ارتباط باشم،میخواستم راجب این مشکل صحبت کنم باهاتون
      [email protected]

      پاسخ
      • ایا تونستید مشکلشو حل کنید ؟
        منم همین صدا رو داره لپتابم

  17. این مشکل حل نشد ظاهراً برای چند نفر اینطور هست

    من نمی‌دونم نگران کننده است یا خیر ؟!

    پاسخ
  18. سلام خدمت شما میتونم یه درخواست کنم اینکه یه تصویر از gpu z بهم بدین تا بفهمم نسخه vbios گرافیکتون چنده و اینکه آیا مدل دقیق لپتابتون fx 706heb هست؟

    پاسخ
  19. عحیبه این نسخه بایوس که ایسوس گفته تو سایت من نیست آخرین نسخه 311 هست

    نسخه اینتل که گفته نه تو سایت اینتل نه تو سایت ایسوس نیست
    داداش آخرین نسخه بایوس تو سایت ایسوس برای شما چند زده؟

    پاسخ
    • سلام مال منم همین مشکل رو داشت اوایل تا گارانتی هم فرستادم . با توجه به اینکه من لپ تاپم پلمپ ایسوز نبود شک داشتم که دستکاری کرده باشن تو قطعات دستگاه ولی وقتی چک کردم تاریخ اسمبل و کارکرد و نوع هارد دستگاه درست بود. همون هاردیه که روی دستگاه آقا فرزاد هستش . شک داشتم که دست دوم باشه که اونم تو کارکرد دستگاه دیدم مشکلی نداشت. و مشکل منم این بود که تو بازی pes یه حالت چشمک زنی داشت . یه جا خوندم که مشکل از چیپست اینتل هستش ولی مال من الان مشکلی نداره و اون حالت رفع شده.
      فقط مشکلی که دارم دمای دستگاهه نمیدونم طبیعیه یا نه . صفحه کلید گرمه و اینکه تو بازی معمولا تا 82 درجه اینا بالا میره.

      پاسخ
    • سلام اول عجیبه که جواب‌ کامنت نمیشه داد .دوم آقا فرزاد ممنون بابت ایمیل و جواب این بنده خدا .
      سوم اگه ممکنه جواب من براش ایمیل کنید
      چهارم
      میشه لطف کنی بگی این مشکل چطور رفع کردی؟ من تو ۳۰ فریم میزارم حل میشه البته فرستادم نمایندگی حتی صفحه عوض کرد ولی باز حل نشد مشکل احتمالا همون از اینتل هست مشکل

      مشکل شما دقیقا چطور حل شد ؟

      پاسخ
      • دیدگاه تو در تو رو 2 ست کرده بودم که از یه حدی به بعد پیاما رو هم ریپلای نشن. الان کردمش 3. چون تو ریسپانسیو یکم مشکل درست میکنه دیدگاهای تو در تو.

    • یعنی مشکل شما بعد از ارسال به گارانتی حل شد ؟ مال من حتی گارانتی متوجه مشکل نشد با وجود اینکه فیلم نشونش دادم گفتن چیزی نمیبینیم .چه گارانتی ای داشتی ؟
      اگه ممکنه جزییات دقیق بگید
      تلگرام من
      @donyavaroone95

      پاسخ
      • اسکریپت امنیتی گذاشتم روی سایت اتوماتیک همه لینک ها و یسری الفاظ و… رو از کامنتا حذف میکنه و منتشر میکنه کامنتارو.

      • سلام
        از آقا فرزاد تشکر میکنم که این مطلب رو ایجاد کردن و اینکه دلسوزانه پیگیری میکنن.
        من مطلب رو بد بیان کردم. برای گارانتی فرستادم اما یکی از دوستام که لپ تاپش راگ با پردازنده رایزن بود هم همین مشکل رو داشت من گارانتی رو کنسل کردم . بعداز اینکه لپتاپ برگشت من تو تنظیمات بازی رو 30فریم گذاشتم و مانیتور رو روی 60 فریم مشکلی نداشت و یه مدت همینجوری بازی کردم و اینکه تو آرموری کریت بازی رو گذاشتم رو سایلنت مود(رو توربو و پرفورمنس دمای لپ تاپ تو 92 درجه بود). eye care رو هم فعال کردم الان بعد یه مدت مانیتور رو گذاشتم تو حالت داینامیک و بازی رو گذاشتم رو 60 فریم دیگه خبری از اون حالت چشمک زن نبود. فقط گاهی لگ میزنه که اونم فک کنم بابت رمم باشه. باز اگه خواستی عکس از تنظیماتم میفرستم برات.

  20. پاسخ ایسوس

    Service Feedback

    Dear Valued Customer,

    We apologize for any inconvenienced caused.

    Please update the following drivers, link : https://www.asus.com

    1. Please assist to update the Graphic Intel VGA : Version V30.0.101.1368 or later.

    2. Please assist to update BIOS V312 or later.

    Please be advised that we don’t have any direct business in your country of origin.
    The products were imported by dealer themselves and is beyond our control.
    We suggest to seek assistance to your dealer directly.
    https://www.asus.com/support/service-center-location

    Kind regards,
    Ahmed I
    Asus Customer Service
    Asus Technical Support Site: http://support.asus.com
    By sending emails to ASUS, you agree that ASUS may collect your email address, name of email account and
    other information included in your emails to ASUS to fulfill your request for customer support service, and also agree to the “ASUS Privacy Policy”.

    پاسخ
  21. سلام لپ تاپ دیروز خریداری کردم ایا میشه افکت رنگ کیبورد بیشتر کرد؟ چون پایین همون قسمت های امتخاب افکت نرم افزار AURA پیشنهاد داره

    پاسخ
  22. سلام همه نسخه های بایوس زدم الان آخرین نسخه بایوس هستم هنوز مشکل پابرجاست

    البته خیلی حاد نیست

    میشه شما بفرمایید مشکل شما به چه صورته ؟

    پاسخ
  23. سلام ممنون بابت توضیحات خوبتون ببخشید شما نمیدونی چطور میتونم وارد بایوس لپ تاپ ایسوس 706 اچ ای ای بی بشم؟

    پاسخ
  24. من زنگ زدم چند گارانتی
    گفته بایوس آپدیت کن حل نشد بفرست بیاد لپ تاپ

    پاسخ
  25. آقا فرزاد شما میشه یه کاری برای من انجام بدین؟ لینک قدیمی مناسب گرافیک اینتل برای من لینک مستقیم بدین ؟

    پاسخ
  26. جالب اینجاست وقتی اشتراک میدم روی تی وی اون چشمک دیگه ندارم

    پاسخ
  27. تو ویدیو مشخص نیست من فقط تو مای کامپیوتر و فوتبال دارمش

    درایور اینتل حذف میکنم درست میشه ولی همین که نصب میکنم میاد

    شما میشه دقیقا توضیح بدین مشکل شما چطوره ؟

    پاسخ
  28. و آخرین سوال

    جای نگرانی وجود داره یا خیر ؟ منظورم اینه مشکلش خیلی بزرگ هست حساس باشیم یا نه؟

    پاسخ
  29. راستی شما این مشکل تو کدوم نسخه از ویندوز داری ۱۰ یا ۱۱؟ اگه ۱۱ هستی آیا تو ده هم داشتی ؟

    پاسخ
  30. گرافیک اینتل حذف کردم مشکل حل میشه ولی همین که نصب میکنم باز میاد
    میتونی گرافیک از منیجر لپ تاپ غیر فعال یا حذف کنی موقت

    پاسخ
    • اون مشکل نیست یه دلیل نرم افزاری داره. با تسک منیجر یا هر نرم افزار دیگه چک کن ببین از Nvidia استفاده میکنه یا نه؟ ستینگز بازیم چک کن. مشکل 99% سخت افزاری نیست.

      پاسخ
    • اینا رو انجام دادم که میگی
      از اتودیا استفاده می‌کنه ولی ولی وقتی اینتل حذف میکنم اینودیا نصب میکنم بازی اجرا میکنم اصلا لک میزنه اونم لگ شدید که اصلا اجازه نمیده گزینه ای چیزی تکون بدم چه برسه بازی کنم
      حتما باید اینتل نصب باشه

      اون چشمک من بیشتر تو مای کامپیوتر تم تاریک دارم و فوتبال

      با نصب ویندوز ۱۰ حل نمیشه ؟ تست نکردی !

      پاسخ
    • ارزش داره از یازده برم ده کرک شده ؟ چون خودش یازده رسمی هست هرچند فرقی با کرک نداره

      کاش تو ویندوز ۱۰ چک کنی شما

      پاسخ
  31. سایت های خارجی گفته ب خاطر میدان مغناطیسی هست شایدم مشکل سخت افزاری هست
    من همه درایور ها رو حذف نصب کردم همه کار کردم حل نشد فقط تو رنگ مشکی مال اینطور میشه و تو بازی فوتبال

    ممکنه مرور زمان بدتر کنه موضوع رو

    پاسخ
  32. منم اینطور شدم جدیدا وقتی شارژ قطع میکنم و تو تم تاریک اینطور میشه

    به نظرت نگران کنندس ؟ چون وقتی اشتراک میدارم روی تی وی مشکل نداره

    پاسخ
  33. سلام برادر شما نمیدونی چرا صفحه نمایش چشمک میزنه؟ مال من گهگاهی صفحه نمایشم چشمک میزنه
    گرافیک حذف نصب کردم فایده نداشت

    پاسخ
    • دقیقا مال منم به این مشکل خورد بعد از آپدیت درایور کارت گرافیک اینتل! با پشتیبانی ایسوز هم حرف زدم ولی حل نشد! برای من موقعی صفجه چشمک میزنه که شارژر رو قطع یا وصل میکنم.

      پاسخ
  34. سلام و عرض ادب خیلی متشکرم از مطالب مفیدتون
    من خیلی جاها این نوع لپ تاپ رو دیدم که حافظه m2 نداشتن و فقط ۵۱۲ ssd داشتن
    احتمالا اصلی نیستن ؟

    پاسخ
    • این لپ تاپ هیچگونه نسخه SSD معمولی نداره و تماما M.2 هستن. نسخه های 2021 و 2022 کلا پورت SATA ندارن اصلا! نسخه 2020 هم پورت SATA خالیه و فقط یک پورت M.2 داره که حافظه لپ تاپ روی اونه.

      پاسخ
  35. سلام و خسته نباشید بابت نقد و بررسی که واقعا مفید بود و جاهای دیگه هیچ وقت به این شیوه و دقت بررسی نمی کنند.
    من این لپتاب رو دارم ولی فقط دو مورد ذهنمو مشغول کرده:
    1- یکی اینکه وقتی تو برق نیست به شدت کند میشه حتی تو کارای عادی دسکتاپ، مثل موقع باز و بسته کردن برنامه ها به نوعی مینیمایز میشن که انگار درایور گرافیک نصب نیست و یا لپتاپ 10-15 سال پیش هستش.وقتی تو برقه کاملا روونه و مشکلی نیست.
    2-دمای زیاد cpu که وقتی توی دسکتاپ هستش و کار خاصی نمیکنه 45-50 میرسه و تو گیم حتی به 90 درجه هم میرسه تو حالت توربو
    میخواستم ببینم اینا عادیه یا لپتاب من مشکل داره و راه حلی داره؟
    بازم ممنون

    پاسخ
    • مرسی از لطفت.
      درباره مورد اول، درباره کاهش بازده توی بازی یا کارای سنگین طبیعیه و میتونی توی Armory Crate تنظیمش کنی که وقتی به شارژ نیست رو حالت Performance باشه. ولی اینکه تو محیظ دسکتاپ اینطوری باشه؟ نه اصلا! به نظرم تو آرموری کریت یه چیزیو دستکاری کردی وقتی حواست نبوده که اینطوری شده. البته میتونه مشکل کمبود رم هم باشه. چک کردی مصرف منابعتو؟
      درباره موضوع دوم، مواقیعتش من برای گیم نخریدمش بخاطر همین گیم روش بازی نمنیکنم و فقط در حد چند ساعت تست ازش استفاده کردم و واقعا چیزی که میگیو حس نکردم حتی بدون کولپد! در نظر داشته باش بر خلاف کامپیوتر، دمای 50 تا 60 برای لپ تاپ عجیب نیست و من زیاد دیدم. ولی خب 90 واقعا جای بحث داره و اصلا نرمال نیست! من بالاترین دمایی که تاحالا دیدم از لپ تاپم توی FarCry6 بود که 70 بود برای GPU. از کارکرد nvsj فن ها مطمئن شو (توی آروموری کریت میتونی ببینی سرعت چرخششونو به اسمای GPU Fan و CPU Fan). ضمن اینکه مطمئن باش الیاف پارچه داخل نرفته باشه و دور فن نپیچیده باشه و همینطور حتما کولپد بزار.

      پاسخ
  36. آقا سلام و خسته نباشید..واسه این لپ تاپ چه نوع کول پدی خودتون استفاده میکنین؟ چی پیشنهاد میدین در کل؟ یه کول پد در حد ۱ تا ۱ونیم میل..برای سنگین و طولانی گیم زدن میخوام

    پاسخ
    • واقعیتش به نظر من این لپ تاپ سیستم کولینگ قابل قبولی داره و نیاز به کولپد عجیب غریبی نداره. بیشتر بحث اینه که بتونه از زیر هوا بکشه که بتونه خودشو خنک کنه. کولپدی که من دارم یه تسکوئه که مال چند سال پیشه.
      به نظر من بیشتر تمرکزتونو بزارید روی کولپدی که فن‌هاش بخوره به منافظ زیر لپ تاپ که هوای تازه وارد بشه و در ثانی باهاش راحت باشید. پیشنها خاصی ندارم واقعا.

      پاسخ
  37. سلام آقا فرزاد وقت با ارزشت بخیر.
    داداش دمت گرم تو این مدت تو فکر این لپ تاپ بودم که بخرمش هیچ جا بررسی و نظر درست و حسابی ازش نزاشته بودن که با مطالب شما روبرو شدم. واقعا خدا خیرت بده.
    چند تا سوال دارم اگه زحمتی نیست راهنماییم کن:
    1. این لپ تاپ به درد بازی و همزمان رکورد بازی و ادیتش و آپلودش تو یوتیوب میخوره؟
    2. خودم میتونم رم تو دستگاه بندازم؟ کار سختیه؟
    3. از دیجی کالا نخرمش؟
    4. شما از کجا خریدی اگه میشه آدرس اون مغازه رو برام بفرست اگه زحمتی نیست.
    بازم دمت گرم اگه خواستی تو ایمیلم جواب بده و راهنماییم کن. هر جور راحتی.
    انشالله همیشه سالم و شاد و جیبت پر پول باشه.

    پاسخ
    • مرسی از لطفت :))
      1-واقعیتش چون خودم این کارو نکردم، نمیدونم. اگر گرافیک زیر فشارش کم نیاره، سی پی یو فکر نمیکنم مشکلی توی ارسالش داشته باشه.
      2-بله خودت میتونی بندازی ولی گارانتی باطل میشه. من خودم یه مدت تو پاساژ پایتخت کار تعمیرات میکردم ولی بخاطر باطل نشدن گارانتی، 100 تومن دادم به شرکت گارانتی گننده تا عوض کنه برام.
      3-نمیتونم بگم از دیجی بخر یا نخر. ولی پیشنهاد میکنم اون مطلب کلاهبرداری لپ تاپ که درباره خرید همین لپ تاپ نوشتمو بخونی. اگر میخوای بخری حتما نسخه 8 گیگ 500گیگ رو بخر و مطمئن شو پلمپش باز نباشه.
      4-من از فروشگاه cebit خریدم. وضعیت فروش لپ تاپ بسیار وحشتناکه. بازم پیشنهاد میکنم مطلب کلاهبرداری لپ تاپ رو بخونی که کلاه سرت نزارن. اینم لینکش:
      5 شیوه کلاهبرداری فروشندگان لپ تاپ

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید!