منبع درآمد تلگرام برای سازنده اپلیکیشن تلگرام از کجاست؟ چرا تلگرام و اینستاگرام رایگان اند؟

فرزاد جوزقی
فرزاد جوزقی
به وبلاگ شخصی من خوش اومدین. بیست و چهار سالمه و چند ساله که کار طراحی تم و پلاگین وردپرسی انجام میدم اما این چند وقته شیفت کردم سمت بک‌اند و در زمینه طراحی و توسعه وب‌سایت با زبون PHP مشغول به کارم. مطالب وبلاگم هر چیزیه که به نظرم به جالب باشه یا به درد بخور. خوشحال میشم نظراتتونو بشنوم:)

این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید!

سر فصل‌های این مطلب
مطلب

خب! وقتی کسی درباره شغلم ازم میپرسه من میگم که کار دیجیتال مارکتینگ انجام میدم گاهی اوقات سوالای جالبی ازم پرسیده میشه. امروز میخوام به یکی از اونا جواب بدم! چرا این همه بازی و  نرم افزار رایگان وجود داره؟ چرا سیستم بزرگی با صدها میلیون کاربر مثل واتس اپ باید رایگان باشه؟ اصلن چرا تلگرام اینهمه هزینه سرور (Server) و زیر ساخت میکنه و بعد نرم افزارشو با این همه قابلیت مفتی روونه بازار میکنه؟!

وقتی این سوال ها ازم پرسیده میشه یاد اون جمله قدیمی میفتم که میگه:

پنیر مفتی فقط توی تله موش پیدا میشه!

سعی کردم توی این مطلب به ساده ترین شکل ممکن پاسخ این سوالارو بدم 🙂

راستی! بخش پرسش و پاسخ سایتم رو راه اندازی کردم که بتونین سوالاتون که مربوط به دیجیتال مارکتینگ یا وب میشه رو بپرسین تا جواب بدم :))


انواع نرم افزار ها و اپلیکیشن های رایگان

اول اینو بهتون بگم که خیلی از اپلیکیشن‌ها و نرم افزار‌هایی که از فروشگاه‌ها یا سایت‌های ایرانی دانلود و نصب میکنیم درواقع رایگان نبوده و نیستن! نسخه دزدیده شده یا کرک شده هستن! پس از این اپلیکیشن‌ها که در واقع پولی هستن و مفتی به ما میرسن فاکتور میگیریم.

حالا بزارین ببینیم نرم افزار‌هایی که رایگان منتشر میشن چند نوع هستن؟ ما سه نوع از نرم افزارای رایگان (به ظاهر رایگان) داریم. ShareWare و FreeWare و OpenSource.

ShareWare (شیر ویر)

این دسته از اپلیکیشن‌ها برای استفاده رایگان دسته‌های خاصی از مردم هستن و در بسیاری از مواقع، اجازه انتشار یا اشتراک نرم افزار رو ندارن! توی ایران این اپلیکیشنارو زیاد نداریم ولی مثال ملموسش، خیلی از دانشگاه‌های خارجی نرم افزارایی مثل Adobe PhotoShop یا 3DMax رو که قیمت‌های بسیار بالایی دارن با لایسنس ShareWare تهیه میکنن و به دانشجوهاشون اجازه میدن که به صورت رایگان و اشتراکی (و فقط برای مباحث آموزشی، نه تجاری!) در دانشگاه از این نرم افزار‌ها استفاده کنن.

FreeWare (فری ویر)

فری ور‌ها دسته‌ای از نرم افزارا هستن که استفاده ازشون رایگان هست همچنین میتونین فایل قابل نصبش رو هم به صورت رایگان بین دیگران هم به اشتراک بزارین. اینستاگرام و واتس‌اپ توی این دسته قرار میگیرن.

Open Source (اوپن سورس)

این دسته از اپلیکیشن‌ها نتنها استفاده ازشون رایگان هست و اجازه اشتراک گذاشتنشون رو هم دارین، بلکه به شما اجازه دیدن کد‌ها و ایجاد تغییرات بزرگ در ساختار اصلی نرم افزار رو میدن! نمونه بارز این دسته از نرم افزارا، سیستم عامل اندروید هست! به همین دلیل نسخه‌های کاستومایز شده زیادی از اندروید برای گوشی‌های مختلف منتشر میشه!

از اونجایی که اجازه ایجاد تغییرات ساختاری در اپلیکیشن‌های اوپن سورس وجود داره، باید توی استفاده ازشون به شدت دقت کرد! چرا که ممکنه آلوده به ویروس یا هر عامل مخرب دیگه‌ای باشن! برای تهیه نرم افزارای اوپن سورس حتما از منابع معتبر استفاده کنین و همینجوری از هرجایی دانلودشون نکنین!

انواع دیگه نرم افزارا هم هستن که دیگه خیلی طولانی و حوصله سربر میشه توضیحشون! این سه تا مهم تریناشون بودن. فراموش نکنید که بازی‌های کامپیوتری و موبایل (Video Games) هم در دسته نرم افزار‌ها و اپلیکیشن‌ها قرار میگیرن.


هدف از تولید برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های رایگان چیه؟

این سوالیه که مطمئنن توی ذهن خیلی از شماها هست! تولید و انتشار اپلیکیشن‌ها و نرم افزار‌های رایگان به دلایل بسیار زیادی اتفاق میفته! من سعی میکنم تا جای ممکن دلایلی که میدونم رو بنویسم اما مطمئنن دلایلی هست که من یا یادم میره یا ازشون بی اطلاعم! پس اگر دلیلی به ذهنتون رسید که من فراموش کرده بودم میتونین کامنت بزارین تا اضافش کنم! این نکترو هم بگم که ممکنی بعضی از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها از ترکیب چند مورد پایین استفاده کنن! مثلا همزمان In-App Purchases رو با In-App advertisement ترکیب کنن!

تست کارکرد و رفع اشکالات احتمالی اپلیکیشن و نرم افزار (Apha & Beta Versions)

خیلی از نرم افزار‌ها در زمانی که تازه تولید شدن نسخه‌هایی تحت عنوان نسخه بتا (Beta Version) یا نسخه آلفا (Alpha Version) رو به صورت رایگان منتشر میکنن و اولش که تازه نصبشون میکنین توضیح میدن که این نسخه برای تست کارکرد اپلیکیشن هست. اگر برای استفادش به مشکلی خوردید لطفا به ما گزارش بدین تا نرم افزارمون رو بهبود بدیم!

خلاصه این که نسخه‌های اولیشونو برای تست به یه گروه خاص یا به عموم مردم میدن تا با گزارش‌های اونا مشکلات اپلیکیشنشون رو حل کنن و زمانی که خواستن نرم افزار رو پولی کنن دیگه مشکل خاصی وجود نداشته باشه که باعث ناراحتی افرادی که خریدن بشه. معمولا چندوقت بعد از لانچ شدن نسخه‌های اصلی، نسخه‌های بتا رو از کار میندازن و بهتون پیغام میدن که اگر میخوای بازم ازین اپلیکیشن استفاده کنی باید بخریش!

نسخه محدود شده یا ترایل (Trial Version) و نسخه دمو (Demo Version)

این دسته از اپلیکیشن‌ها نسخه‌های کوتاه شده یا ناقص شده اپلیکیشن اصلی هستن که برای نشون دادن نوع کارکرد برنامه یا نمونه مراحل بازی به کار میان.

مثلا فرض کنین که نسخه معمولی یه بازی کامپیوتری معمولی قیمتش 50 دلاره و دارای 20 تا مرحله است. شرکت تولید کننده میاد و یه نسخه ترایل میده که فقط 3 تا مرحلش بازه! شما که اون سه تا مرحلرو بازی کردین و از بازی خوشتون اومد، موقع رفتن به مرحله چهارم میگه که باید نسخه کاملشو بخری تا بتونی بقیه مراحل رو بازی کنی! یا مثلا یه نرم افزار ترایل ویرایش عکس دانلود کردین که به غیر از 5 تا فیلتر بیسیک عکاسی، بقیش بسته است و میگه باید نسخه کامل برناممو تهیه کنی تا بتونی از بقیه فیلترا و ابزار‌ها استفاده کنی!

پرداخت درون برنامه‌ای (In-App Purchases)

پرداخت درون برنامه‌ای معمولا بین بازی‌های گوشی و کامپیوتری (Video Games) طرفدار داره. معمولا بازیایی که In-App Purchases دارن بی انتها (Open World) یا آنلاین هستن و به صورت رایگان منتشر میشن و میتونین رایگان هم بازی کنین. اما یکسری از قابلیت‌ها نیاز به پرداخت پول داره! یا مثلا برای اینکه سرعت پیشرفتتونو ببرین بالا باید پول بدید. نمونه این بازی‌ها Clash Of Clans و Clash Royale هستن که باید برای پیشرفت توشون Gem بخرین! این طوری مثلا میتونین 3 ماهه به افرادی برسین که 3 ساله بازی میکنن!

انواع تبلیغات درون برنامه‌ای و پوش (In-App Advertisements & Push Advertisements)

در این دسته، نرم افزار یا بازی به صورت رایگان برای استفاده در دسترس قرار میگیره اما هر از گاهی به خواست شما یا بدون اجازتون اقدام به نمایش تبلیغات میکنه! این سیستم هم توی بازی‌ها و هم توی نرم افزارا خیلی طرفدار داره و چند دسته داره خودش که توضیح میدم براتون:

Banners Ads

حالت معمول تبلیغاتی که توی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها میبینین. مثلا پایین یا بالای صفحه موقعی که دارین بازی صفحه میکنین تبلیغ یسری بازی دیگرو میکنه و پیشنهاد میده همین الان نصبش کن! (!Install Now) گاهی اوقات هم این تبلیغات بین هر راند بازی به صورت تمام صفحه ظاهر میشن!

Video Ads

تبلیغات ویدیویی داخل برنامه‌ها و بازی‌ها معمولا اینجورین که بین هر راند یا وسط مرحله عوض کردن نمایش داده میشن. خیلی مواقع هم برای اینکه مثلا امتیازتون بیشتر بشه یا جون بگیرید ازتون میخواد که یه تبلیغ 30 ثانیه‌ای رو ببینین!

Push Notification Ads

احتمالا شده که برای گوشیتون نوتیفیکیشن بیاد و شما فکر کنید که براتون SMS یا پیامی اومده اما با باز کردن گوشیتون با نوتیفیکیشن تبلیغاتی یه برنامه یا بازی رو به رو شدین! این دسته از تبلیغات Push Notification Ads هستن و نرم افزار‌هایی مثل Share It و Zapya خوراکشون این پوش نوتیفیکیشن‌هاست!

 اثبات توانایی در برنامه نویسی و پر کردن رزومه!

شاید براتون عجیب باشه، اما یسری از تولید کننده‌های نرم افزار (معمولا برنامه نویس‌ها به صورت شخصی یا شرکت‌های کوچیک) برای اثبات توانایی‌هاشون اقدام به تولید نرم افزار‌های رایگان میگنن تا نشون بدن که توانایی بالایی دارن! مثلا برنامه نویسی که میخواد تواناییشو به رخ همکاراش بکشه اقدام به ساخت یه برنامه خفن به رایگان میکنه و اونو میزاره تو رزومش تا همه ببینن که چقد کارش قویه تا بتونه وضعیت شغلی خودشو بهبود بده!

ضربه زدن یا جلو گیری از رشد رقیب ها!

این کار رو معمولا شرکتای بزرگ انجام میدن تا از قدرت گرفتن رقبای جدید (حتی رقیبای کوچیک) جلوگیری کنن! شرکت‌هایی مثل گوگل و فیسبوک همیشه این کار رو میکنن. موقعی که حس میکنن یه شرکت کوچیک تر داره اقدام به توسعه و ساخت یه اپلیکیشن یا نرم افزار خاصی میکنه که احتمال موفقیّت توش زیاده، (با توجه به اینکه شرکت بزرگتر توانایی انجام هزینه‌های سنگین رو داره) نسخه رایگان از همون چیزی که اونها دارن تولید میکنن (چه بسا قوی ترش!) رو روانه بازار میکنه. اینجوری دیگه کسی از اون شرکت کوچیک خرید نمیکنه و از رقابت حذف میشه. بعد از حذف رقیب، شرکت بزرگتر میتونه اقدام به پولی کردن اپلیکیشنش کنه یا اینکه همونجوری رایگان ادامه بده.

نداشتن ارزش مالی یا انتشار رایگان به دلیل علاقه!

گاهی اوقات برنامه‌ها و نرم افزارای کوچیکی که توسط برنامه نویس‌ها (معمولا به صورت شخصی) نوشته میشن کار‌های خیلی ساده‌ای میکنن که ارزش مالی نداره و کسی حاضر نیست بخاطرشون پول بده! مثلا چند روز پیش یه نرم افزار پیدا کردم که توی هر پوشه کامپیوتر که میزاشتی و اجراش میکردی، حروف اضافه مثل نقطه و پرانتز و آدرس سایت و… رو حذف میکرد و حروف اول اسم رو بزرگ میکرد! شاید نوشتن اون برنامه یک ساعت هم کار نبرده بود و ارزشی هم ایجاد نمیکرد که کسی بخاطرش پول بده. بخاطر همین تولید کنندش رایگان برای استفاده عموم گذاشته بودش تا چیزی که به کار خودش اومده، به کار دیگران هم بیاد!

جذب حمایت مالی برای توسعه‌های آینده (Donate Based Development)

این حالت هم معمولا برای اپلیکیشن‌ها و نرم افزار‌های کوچیکی که به صورت شخصی ساخته میشن استفاده میشه. سازنده اپلیکیشن رو رایگان میسازه و منتشر میکنه ولی در عوض از کاربران درخواست میکنه که اگر از چیزی که ساخته خوششون اومده یا بنظرشون مفید بوده، بهش هر مبلغی که دوست دارن کمک مالی کنین. گاهی اوقات هم توضیح میده که در صورتی که کمک مالی به اندازه کافی جمع بشه ورژن بعدی نرم افزار رو با قابلیت‌های جدید باز هم به صورت رایگان منتشر کنه. مطمئنن خیلی دفعات شده که توی یسری از سایتا یا اپلیکیشنا با پیغامی مثل “Donate to Support us” رو به رو شدین! اونها معمولا از همین سیستم استفاده میکنن.

این سیستم توی خیلی از کشورای جهان اول توسط برنامه نویسای بزرگ و کوچیک استفاده میشه و فرهنگش (ِDonation Culture) خیلی جا افتاده. اما توی ایران اصلا کسی کمک مالی نمیکنه!

بدست آوردن سهم بیشتر از بازار (Market Share Improvement)

بعضی از اپلیکیشن‌ها و نرم افزارا هم با هدف بهبود جایگاهشون بین رقبا و بدست آوردن سهم بیشتر از بازار (Market Share) اقدام به رایگان یا بسیار ارزون کردن خدماتشون میکنن. مثلا وقتی واتس‌اپ دید که اپلیکیشن‌هایی مثل Viber و Line با سرعت خیلی زیادی دارن برای پیامرسان‌هاشون کاربر جذب میکنن، اقدام به رایگان کردن نرم افزارش کرد تا بتونه توی رقابت بمونه! (قبلش واتس‌اپ پولی بود!)

تشویق به استفاده نسخه‌های قوی تر برنامه

خیلی از شرکت‌ها محصولاتی که تولید میکنن با توجه به نوع و بودجه مشتری کاملا عوض میشه. در همین راستا شرکت تولید کننده نرم افزار، یک نرم افزار کوچیک با امکانات بیسیک به صورت رایگان به مردم میده تا بهش عادت کنن. وقتی مردم بهش عادت کردن و نیازشون شد که امکانات بیشتری استفاده کنن، باید نرم افزار دوم که کامل تر و البته پولی هست رو بخرن!

مثلا شرکت مایکرو سافت نرم افزاری داره تحت عنوان WordPad که به صورت رایگان توی ویندوز قرار داره. ظاهر این نرم افزار بسیار شبیه به ورد آفیس هست و کار کردن باهاش بسیار ساده. حالا وقتی که شما بخواین یکم حرفه‌ای تر از WordPad استفاده کنین میبینین که دستتون بستس  و باید نرم افزار دیگه‌ای تهیه کنین! حالا ترجیح میدین نرم افزاری که تهیه میکنین شبیه به WordPad باشه که بهش عادت دارین یا یه نرم افزار جدید که مجبورین همشو از اول یاد بگیرین؟:))

اپلیکیشن WordPad مایکروسافت
نرم افزار WordPad مایکروسافت که به صورت رایگان روی ویندوز هست و از لحاظ ظاهری نسخه بسیار ضعیف Office Word هست.
نرم افزار Microsoft Office Word 2019
نرم افزار Microsoft Office Word که نسخه کامل و خفن تر Microsoft WordPad هست!

برندسازی برای شرکت تولید کننده نرم افزار

خیلی از شرکت‌ها برای اینکه دیده بشن و معروف بشن، اقدام به ساخت اپلیکیشن‌های رایگان میکنن. مثلا شرکت ادوبی (Adobe) که به عنوان شرکت سازنده فتوشاپ شناخته میشه، حجم بسیار زیادی از معروفیتش بخاطر نرم افزار رایگان نمایش دهنده PDF این شرکت، یعنی Adobe Reader بود! ادوبی با پی دی اف ریدرش شناخته شد و بعد وارد عرصه‌های دیگه (که بیشترشون گرافیک هستن) شد.

انتشار ویروس و سوء استفاده از کاربران

خب این بخشیه که خیلیا ازش میترسن ولی متاسفانه حقیقته! یکسری از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی که منتشر میشن دقیقا با همچین هدفی کار میکنن و معمولا فعالیتشون توی زمینه‌هایی که وسوسه انگیز هستن هست، مثل مسائل جنسی و پورنوگرافی یا توی زمینه‌هایی که دانش کافی دربارشون وجود نداره! مثل ارز‌های دیجیتال!

سوء استفاده از سخت افزار کاربر

مثلا شما یه نرم افزار برای دیدن فیلم پورن رایگان دانلود و نصب میکنید، در حالی که دارین پورن “مثلن رایگان!” میبینین، در پشت صحنه، اون نرم افزار قدام به استفاده از دستگاه شما برای استخراج ارز‌های دیجیتال میکنه و استهلاک این کار، پدر گوشیتونو در میاره!

انتشار انواع ویروس و باج افزار

قبلا یبار به این مشکل بر خوردیم! روی یکی از سرور‌هامون (که اتفاقا خیلی مهم بود!) بخاطر نصب یه نرم افزار رایگان که قرار بود مثلا کار یه نرم افزار پولی رو بکنه، سرور دچار نوعی از ویروس شد به اسم Ransomware یا باج افزار! تمام اطلاعات داخل سرور رو رمزنگاری (Encrypt) کرد و به ما گفت که اگر میخواید اطلاعات داخل سرور رو از رمزگزاری خارج کنم (Decrypt) باید 1 بیت کوین (اون موقع میشد 18000دلار!) تا فلان تاریخ بدین! در غیر این صورت همه اطلاعات رو پاک میکم! خلاصه ما آسفالت شدیم تا با بکاپایی که از سرور داشتیم همه چیزو به حالت قبل برگردوندیم و داستان رو جمع کردیم!

قبلا مطلبی رو درباره انتشار ویروس و بد افزار به وسیله مروگر استخراج کننده بیت کوین توی سایت زوبین آکادمی منتشر کردم. اگر خواستین میتونین بخونینش!

سرقت اطلاعات کاربران!

این موضوع خیلی مهمه! به زودی میخوام یه مطلب بنویسم راجع به اینکه چطور اپلیکیشن‌ها و نرم افزار‌ها میتونن از اطلاعات ما سوء استفاده کنن (در حدی که اصلا تو مخیلتون نمیگنجه!:|)! اما فعلا بزارین یه مثال ساده بزنم. فرض کنید شما یه اپلیکیشن پخش کننده موزیک روی گوشیتون نصب میکنید و بدون اینکه توجه کنید که چه دسترسی‌هایی میخواد، همه دسترسی‌هارو بهش میدین… از جمله، دسترسی به مخاطبین توی گوشیتون. برنامه موزیک پلیر به محض اتصال به اینترنت شروع به ارسال شماره تلفن‌های ذخیره شده در گوشی شما در کثری از ثانیه میکنه!!! بعد از یه مدت با همین سیستم، سازنده اون نرم افزار یک لیست از شماره تلفن های ذخیره شده در گوشی کاربراش همراه با اسمشون  (و در بعضی موارد، آدرس و ایمیل و…) داره و میتونه به راحتی برای مقاصد تجاری (مثلا ارسال تبلیغات به صورت شخصی سازی شده) یا مقاصد دیگه!!! استفاده کنه!

جالبه که بدونین بیشتر اوقات دولت‌ها پشت این سرقت‌های اطلاعاتی هستن تا بتونن روی شهروندان خودشون یا کشور‌های دیگه کنترل داشته باشن! مثلا بدونن با کیا در ارتباطن و… دولت چین توی اینجور کارا استاده و اخیرن هم شرکت‌های چینی Huawei و ZTE Device بخاطر همین موضوع مورد تحریم دولت امریکا قرار گرفتن! دولت امریکا معتقده که این شرکت‌ها اطلاعات کاربرای امریکایی برای دولت چین جاسوسی میکنن!

هدف اصلی : دیتا ساینس (Data Science)، ساخت و فروش بیگ دیتا (Big Data)

دو سه سال پیش مطلبی رو توی سایت Economist خوندم که نوشته بود که دیگه نفت با ارزشترین دارایی دنیا نیست! دیتا مهم دارایی توی دنیای جدیده! این هم عکسی بود که برای اون مطلب انتخاب کرده بودن:

با ارزش ترین دارایی در دنیای جدید نفت نیست
در دنیای جدید، دیگه نفت با ارزش ترین دارایی نیست! (The world’s most valuable resource is no longer oil)

خلاصه که هرچی تا اینجا نوشتم برای رسیدن به این بخش بود! به دست آوردن دیتا مهم ترین عامل انتشار نرم افزار‌های رایگان و غیر رایگانه و توسط تمامی شرکت‌های بزرگ (بدون استثنا) استفاده میشه! از تلگرام و فیسبوک و گوگل گرفته تا انگری بردز و FaceApp! (همون اپلیکیشن پیر کننده صورت که جدیدن مد شده!) همه و همه از دیتا استفاده میکنن برای پول دراوردن! از اونجا که این مبحث بسیار پیچیده‌ست سعی میکنم به صورت ساده توضیح بدم براتون.

دیتا یعنی چی و بیگ دیتا چی هست؟

Data (دیتا) رو در فارسی “داده” معنی کردن! دیتا مجموعه‌ای از آمار و و انواع اطلاعات (متنی، تصویری و…) هست درباره یه موضوع خاص به طوری که پردازش و تحلیل نشده.

دیتا ساینس یا Data Science یکی از زیر شاخه‌های رشته کامپیوتر هست که هدفش بدست آوردن الگو از رفتار جمعی کاربرها (دیتا) و تحلیل و نتیجه گیری از این الگوها با استفاده از هوش مصنوعی هست! به این نتیجه به دست اومده که حاصل تحلیل رفتار حجم بزرگی از مردمه میگن بیگ دیتا (Big Data). به زبون ساده‌تر، دیتا ساینس یعنی پیدا کردن سلایق و علایق و سبک زندگی افراد با تحلیل رفتارشون توی شبکه‌های اجتماعی و نرم افزار‌ها! این اطلاعات تحلیل شده که بهشون میگیم بیگ دیتا میتونن برای مقاصد تجاری و سیاسی با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش برسن! بزارین مثال بزنم!

مثلا هوش مصنوعی اینستاگرام میتونه با بررسی رفتار افرادی که از ایران آنلاین میشن (از طریق IP یا لوکیشن یا شماره تلفن و …) متوجه بشه که ایرانیا بیشتر به چه مسائلی علاقه دارن؟ بیشتر از کدوم شهر آنلاین میشن؟ بیشتر چه ساعاتی در روز فعالیت میکنن؟ و… یا به طور ریزتر، هوش مصنوعی اینستاگرام میتونه با تحلیل رفتار اصفهانیا بفهمه که گرایش مردم اصفهان بیشتر به کدوم حزب سیاسیه! یا مثلا با تحلیل رفتار مردم مناطق شمالی ایران، بفهمه که بیشتر به کدوم ورزش علاقه دارن! از اون دقیق تر! حتی میتونن بفهمن پسرای 18 تا 21 ساله ایرانی بیشتر به کدوم رنگ علاقه دارن!

حالا همین اطلاعات به دست اومده میتونه برای مقاصد تجاری یا سیاسی به کار برده بشه! مثلا یک شرکت تولید کننده لباس میتونه با خرید بیگ دیتا به شناخت دقیق تری از سلایق نوجوون‌های ایرانی برسه تا محصولاتی تولید کنه که بیشتر با سلیقه نوجوونا جوره و فروششو بالاتر ببره! همینطور دولت‌ها میتونن با بیگ دیتا شناخت خیلی کاملی از مردم به دست بیارن و اقدام به تولید برنامه‌هایی کنن که جهت گیری سیاسی مردمو تغییر بده!

جالبه بدونین که قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا، یسری از متخصصای دیتا (Data Scientists) گفته بودن که به احتمال بسیار زیاد، دانلد ترامپ رئیس جمهوری بعدی امریکاست!

ببخشید که اگر بد توضیح دادم! بیگ دیتا مطلب پیچیده‌ایه و توضیحش خیلی طولانیه. سعی کردم کوتاه و قابل درک توضیح بدم. به زودی یک مطلب کامل درباره بیگ دیتا منتشر میکنم که اون درکش خیلی آسون تره! :))

نتیجه گیری: درآمد فیسبوک و واتس اپ و تلگرام . اینستاگرام و… از کجاست؟

مهمترین راه درآمد این اپلیکیشن‌های پیامرسان و شبکه‌های اجتماعی در واقع فروش بیگ دیتا به شرکت‌ها و دولت‌هاست. اما بخش دیگه‌ای از درامدشون هم از طریق فروش استیکر و تبلیغات و… هستش. (چند وقت پیش فروش این اطلاعات توسط فیسبوک به دولت روسیه خبر ساز شده بود!) این موضوعیه که هیچوقت صاحبین این اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها بهش اعتراف نمیکنن!

مرسی که تا اینجا بودین و این مطلب رو خوندین :)) امیدوارم اگر گره ذهنی داشتین برطرف شده باشه. اگر سوالی دارین میتونین توی کامنتا بپرسین و همینطور اگر چیزیو جا انداختم میتونین بهم یاد آوری کنین تا توی مطلبم اضافش کنم :)) مرسی!

این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید!

درباره من
فرزاد جوزقی

فرزاد جوزقی

به وبلاگ شخصی من خوش اومدین. بیست و چهار سالمه و چند ساله که کار طراحی تم و پلاگین وردپرسی انجام میدم اما این چند وقته شیفت کردم سمت بک‌اند و در زمینه طراحی و توسعه وب‌سایت با زبون PHP مشغول به کارم. مطالب وبلاگم هر چیزیه که به نظرم به جالب باشه یا به درد بخور. خوشحال میشم نظراتتونو بشنوم:)
مطالب مرتبط
سوالات پر تکرار
none
none
none
none
none
none
تگ‌ها
کامنت‌ها
  1. سلام دوست عزیز مطلب شما بسیار مفید و خوب بود فقط امید وارم هنوز تو این سایت باشید و بنظرم تولید اینجور محتوا تو خود این برنامه ها میتونه سود خوبی به شما برسونه گر چه شما تخصص خودتون رو دارید ، هر جا که هستید موفق باشید

    پاسخ
  2. به قول یکی از متخصصین این حوزه: وقتی محصولی به صورت رایگان در اختیار شما قرار میگیره، در واقع هدف اون محصور خود شما هستید 🙂
    ولی خب..
    کیه که بفهمه

    پاسخ
  3. سلام
    ممنون از اینکه انقدر جمع و جور تونستی توضیح بدی
    نتونستم کامل راضی بشم یا شاید اینکه نتونستم دقیقا به چیزی که میخوام برسم اما به اطلاعات عمومیم اضافه شد

    پاسخ
  4. من آدمم تو غرسی :))
    فک کنم تو بیگ دیتای ایران بیشتر فحش باشه
    فرض کن اولین چیزی که تو بیگ دیتای ما ببینن خار مار باشه :))
    در کل خیلی حال کردم با مقالت مخصوصا که گفتی فرهنگ کمک مالی تو ایران نیست راس میگی البته وضعیت مالی ایرانیا جوری نیست که بشه واقعا کمک مالی کرد. اگرم یکی به خاطر یه دوره حاضره پول بده واقعا از روی نیازه
    من مقاله سرچ کنسول شمارو خوندم دیگه سراغ دوره پولی نرفتم
    دمت گرم

    پاسخ
    • خواهش میکنم:)
      البته اینو در نظر داشته باش که آنالیز و تحلیل سرچ کنسول یسری لم داره و بلدی میخواد! توی دوره‌های پولی یسری از اونهارو هم یادت میدن.

      پاسخ
  5. خیلی عالی
    مطلب خوبی بود واقعا استفاده کردیم
    راستی یه سوالی که برام پیش اومد اینه که تو هم از نوشتن این مطلب سودی میبری یا نه
    اخه هر کس از انجام هر کاری یه سودی میبره
    با اینکه به خودت مربوط میشه ولی دوست دارم بدونم نوشتن این مطلب چه فاییده ای واست داشت
    با عرض معذرت از فضولی بنده و تشکر از شما

    پاسخ
    • سلام. سوالت جالب بود برام :))
      حقیقتش اینجا وبلاگ شخصی منه و من تلاش میکنم که با اشتراک گذاشتن چیزایی که بلدم، اولا خودمو به بقه بشناسونم و اعتماد به نفسمو بالاتر ببرم، دوما تمرین نوشتن و سئو کنم. سوما شاید بعد از ورودی‌هایی که گرفتم اقدام به کسب درآمد کنم. اما فعلا برنامه‌ای براش ندارم و همون دو دلیل اول هستن 🙂

      پاسخ
  6. بسیار عالی و ممنون . با یک بحث و نتیجه گیری خیلی ساده مفهوم جدیدی رو انتقال دادین، کاری که چندین مقاله قلمبه ثلمبه علمی نمیتونن انجام بدن.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید!