هزینه بخشش مهریه چقدر است؟ مدارک + معرفی دفترخانه برای بذل مهریه

فرزاد جوزقی
فرزاد جوزقی
به وبلاگ شخصی من خوش اومدین. بیست و چهار سالمه و چند ساله که کار طراحی تم و پلاگین وردپرسی انجام میدم اما این چند وقته شیفت کردم سمت بک‌اند و در زمینه طراحی و توسعه وب‌سایت با زبون PHP مشغول به کارم. مطالب وبلاگم هر چیزیه که به نظرم به جالب باشه یا به درد بخور. خوشحال میشم نظراتتونو بشنوم:)

این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید!

سر فصل‌های این مطلب
مطلب

خب! با توجه به استقبالی که از مطلب حقوقی قبلی که درباره حق طلاق به زبان فارسی ساده بود شد، تصمیم گرفتم یه مطلب جدید برای کامل کردن اون مطلب بنویسم.

یه مطلب به زبان فارسی ساده درباره هزینه بخشش مهریه (بذل مهریه) و مدارک مورد نیاز و معرفی دفتر خانه قابل اعتماد برای این کار. (چقدرم که از مطلب قبلی استقبال شد! بعد شیش ماه حتی یه کامنتم نذاشتین برام😅)

دوستان عزیز من کارم برنامه نویسی وب هست و اینها صرفا اطلاعات من و حاصل تجربیات شخصی خودمه و برای راحت کردن کار شما نوشتم. لطفا در نظر بگیرید که من یه متخصص حقوق نیستم و قبل از هرگونه اقدام، از وکیل یا سردفتر مورد اعتمادتون مشاوره بگیرید.

بخشش مهریه چیست و بذل مهریه یعنی چه معناست؟

اول از همه لازمه بدونیم که در واقع بذل همون معنی بخشش رو میده. احتمالا شنیدید که توی مکالمات روزانه میگن “فلانی همه زندگیشو داره بذل و بخشش میکنه به دیگران!” دقیقا منظور همینه. واژه بذل توی اسناد رسمی زیاد استفاده میشه و به معنی بخشیدن یا گذشتن از حق هستش و اصلا معنی عجیبی نداره!

طبق قانون دین مبین اسلام، در مقابل حق طلاق که به مرد داده شده امتیازاتی هم مثل نفقه (هزینه گذران زندگی) و مهریه به خانم‌ها داده شده. حالا به هر دلیلی ممکنه یه خانم تصمیم بگیره از حق مهریه خودش بگذره. برای این کار فقط لازمه که با مدارکی که در ادامه توضیح میدم در یک دفتر اسناد رسمی که کار تنظیم اسناد خانواده هم انجام میده حاضر بشن و به صورت رسمی با امضا یک سند رسمی به اسم اقرارنامه بخشش مهریه مهریشون رو ببخشن.

اقرار بخشش مهریه یا اقرار نامه بذل مهریه چیست؟

معنی اقرار یه جورایی ترکیب اعتراف کردن و تایید کردن به صورت رسمیه. وقتی کسی به چیزی اقرار میکنه یعنی داره به صورت رسمی اعتراف و تایید میکنه که اون کار رو انجام داده. مثلا یک مجرم در دادگاه اقرار (اعتراف و تایید) میکنه که یک عمل مجرمانه رو انجام داده. پس اقرار هم معنی عجیبی نداره!

اقرار جای برگشت نداره! وقتی شما به صورت رسمی چیزی رو اقرار میکنید نمیتونید بعدا نقضش کنید! پس در اقرار کردن باید کاملا هوشمند باشید.

اما شاید براتون سوال شده باشه چرا یه خانم باید مهریه اش رو ببخشه؟!

دلایل بخشش مهریه برای یک خانم چیست؟!

خب! بخشش مهریه خیلی دلایل متفاوت داره. اما من چند دلیل اصلی رو اینجا مینویسم که روشن سازی بشه:

دلیل شماره 1 – دریافت چیزی با ارزش مادی مشابه با مهریه در قبال بخشش مهریه

مثلا ممکنه یه خانمی که 150 سکه مهریش بوده از همسرش بخواد که زمینی که اخیرا دارن میخرن و ارزش تقریبیش برابر به 150 سکه هست رو نام خانم بزنه و در مقابل خانم هم مهریش رو ببخشه. این کار یکی از رایج‌ترین دلایل بخشش مهریه هست.

دلیل شماره 2 – دریافت چیزی با ارزش غیر مادی و در مقابل بخشیدن مهریه خانم

رایج‌ترین نمونه برای این دلیل، بخشیدن مهریه برای گرفتن حق سرپرستی فرزند (حق حضانت فرزند) از پدر توسط مادر هست. همینطور بعضی از خانم‌ها که در زندگی مشترک با همسرشون به مشکل خوردن و از درگیری‌های مربوط به مهریه خسته شدن با بخشیدن مهریه‌شون به همسرشون، پروسه طلاقشون رو ساده میکنن.

دلیل شماره 3 – برابر کردن شرایط زندگی با گرفتن حق طلاق و دیگر حقوق

همونطور که احتمالا میدونید، در قانون کشور ما علاوه بر حق طلاق، حق انتخاب محل زندگی خانواده، حق خروج از کشور خانم و همینطور حق کار و تحصیل خانم برای همسر(آقا) هست. مثلا مرد میتونه اجازه کار کردن خانمش رو نده یا از کشور ممنوع الخروجش کنه و…

بعضی از زوج‌ها از ابتدای ازدواجشون باهم توافق میکنن که آقا این حقوقی که داره رو با همسرش به طور مساوی تقسیم کنه و خانم هم در مقابل از حقوقی که داره مثل مهریه و… بگذره. مثلا خانم در قبال بخشش مهریه به صورت رسمی از همسرش تعهد میگیره که بتونه هروقت که تصمیم گرفت از کشور خارج بشه یا بدون نیاز به کسب رضایت از همسرش سر کار بره.

این نکترو در نظر داشته باشید که حتی در صورتی که آقا حق کار رو به همسرش داده باشه باز هم میتونه در صورت مخالفت با شغل همسرش در شرایط خاص در دادگاه شکایت بکنه و اگر به دادگاه اثبات بشه که شغلش مخالف شأن خانم هست دادگاه میتونه حکم ممنوعیت انجام اون کار رو بده.

دلیل شماره 4 – تهدید شدن یا فریب داده شدن!

فریب خوردن: همینطور در بعضی موارد مرد به همسرش میگه اگر مهریه‌رو ببخشه در عوض مرد هم مثلا بهش یک آپارتمان یا خودرو میده درحالی که هدفش فقط گرفتن بخشش مهریه‌است و اصلا تصمیم عملی کردن قولشو نداره! در این حالت بعد از اینکه خانم مهریه‌اش رو بخشید همسرش مقابل به راحتی زیر داستان میزنه و دست خانم کاملا میمونه توی پوست گردو! موارد زیادی از این قبیل اتفاق افتاده که به شدت خانم متضرر شدن.

اگر قصد بخشش مهریه در قبال انجام یک کار خاص (مثل مورد بالارو) رو دارید برای جلو گیری از کلاهبرداری و اینکه بعد از امضا سرتون بی‌کلاه نمونه، میتونید با یک دفترخانه که در این زمینه فعالیت میکنه هماهنگ کنید تا سردفتر سند رو طوری تنظیم کنه که مهریه به محض انجام قول از طرف همسر بخشیده بشه. اینجوری اگر همسر زیر قولش بزنه، سند بخشش مهریه با توجه به شرط گذاشته شده باطل میشه! در انتهای مطلب اطلاعات دفترخانه معتمد برای تنظیم این جور سند‌هارو گذاشتم

تهدید شدن: شاید براتون عجیب باشه اما مواردی بوده که خانم از ترس تهدید شوهرش اقدام به بخشیدن مهریه کرده! از تهدید همسر به کشتن برادر گرفته تا تهدید به طلاق دادن یا بردن آبرو و…!

ایا بخشش مهریه در قبال گرفتن حق طلاق و حق حضانت و… به صورت همزمان امکان پذیر است؟

بله! شما میتونید با مراجعه به دفترخانه مورد اعتماد درخواست کنید تا کنار سند بخشش مهریه همزمان وکالت حق طلاق و حضانت و تحصیل و کار و… رو آماده بکنن تا تمامی اسناد به امضا شما و همسرتون برسه.

آیا وجود شاهد یا معرف از طرف خانم لازمه؟ حتما باید پدر خانم حضور داشته باشه؟

چرا وجود شاهد برای بخشش مهریه لازمه؟

برخلاف باور عموم که فکر میکنن به دلایل جنسیتی یا هدف توهین به خانم‌ها دفترخانه‌ها اقدام به گرفتن امضا از شاهد‌ها میکنن، اما اصلا این طور نیست و برای گرفتن امضا از شاهد‌ها دو دلیل وجود داره که کاملا منطقی هم هستن.

دلیل اول برای وجود شاهد در زمان بخشش مهریه: از اونجا که طبق قانون کشور ما بخشش مهریه یا امضا هر سند دیگه‌ای باید به صورت ارادی و بدون هیچگونه فشار یا اجباری باشه، برای اینکه اثبات بشه خانم تحت اجبار (مثل نمونه بالا با تهدید یا فریب خوردن) مجبور به بخشش مهریه نشده باید وقتی که به دفترخانه اسناد رسمی میرن برای امضا سند، اقدام به آوردن یک یا دو نفر از نزدیکانش تحت عنوان شاهد بکنه.

این شاهد‌ها میتونن از اعضای درجه یک یا دو خانم، مثل خواهر یا برادر، پدر یا مادر و مادر بزرگ یا حتی عمو و… باشن و دلیل وجودشون صرفا این هست که تائید بشه این خانم به خواست خودش تصمیم به بخشیدن مهریه گرفته. چون در موارد زیادی بعد از بخشش مهریه، خانواده خانم اقدام به شکایت از دفترخانه کردن! چرا؟ به دادگاه گفتن که شوهر به همراه سردفتر دست‌به‌یکی کردن که خانم رو فریب بدن تا مهریش رو ببخشه!

دلیل دوم هم کشیده نشدن مباحث خانوادگی به دفترخانه هست. از اونجا که ما توی کشوری زندگی میکنیم که بسیاری از خانواده‌ها سنتی هستن، تصمیماتی که خانم‌ها به تنهایی میگیرن پتانسیل ایجاد مشکلات خانوادگی بسیاری داره و بعضی اوقات این مشکلات مستقیما به دفترخانه کشیده میشه.

پس در واقع وجود شاهد در زمان امضا میتونه از مشکلات بعدی جلوگیری کنه. (چرا که یکی از بستگان خانم شاهد بوده که تبانی در کار نبوده) و همچنین درصورت درگیری‌های فامیلی مشکلات در درون خانواده میمونه و به دفترخانه کشیده نمیشه.

آیا ممکنه بخشش مهریه بدون اجازه پدر خانم اتفاق بیفته؟ (آیا بذل مهریه بدون اذن پدر امکان پذیر است؟)

اول از همه باید بدونیم اذن در واقع به معنی اجازه هست و مهریه حق خانم هست. خانم در بخشیدن حقش نیازی به اجازه کسی نداره. اما! چون در ایران اکثر خانواده‌ها سنتی هستن و پدرها سرپرست خانواده‌ها هستن حضورشون تا حد زیادی برای جلوگیری از هر مشکل بعدی در دفترخانه لازمه. اما اگر به هر دلیلی پدر شرایط حضور در دفتر خانه ندارن، باتوجه به شرایط میشه از بستگان درجه یک یا دو استفاده کرد. برای اطمینان از اینکه دفتر خانه شاهدهای شمارو میپذیره یا نه، با دفترخانه مورد نظرتون تماس بگیرید.

هزینه ثبت بخشش مهریه در دفترخانه چقدر است؟ (هزینه بذل مهریه زن در دفتر اسناد رسمی)

هزینه بخشش مهریه با توجه به نوع و شرایط و تعداد صفحات سندی که باید تنظیم بشه مشخص میشه.

مثلا اینکه مهریه توسط خانم دریافت شده و میخواد اقرار کنه به دریافت مهریش؟ یا دریافت نشده و داره بخشیده میشه؟ آیا حق طلاق یا وکالت دیگه‌ای قراره در مقابل دریافت بشه؟ و کلی سوال دیگه که باید پرسیده بشه! در نهایت با توجه به تعداد صفحات و طول سند و… هزینه مشخص میشه.

خلاصه با توجه به همه این پارامترا هزینه بخشش مهریه مشخص میشه. برای این که قیمت دقیقش رو بدونید باید با دفترخانه اسناد رسمی که قراره این کار رو بکنه صحبت کنید و قیمتش رو بپرسید.

مدارک مورد نیاز برای تنظیم سند بذل مهریه

خب! بریم ببینیم چه آدمایی رو نیاز داریم! :)) برای شروع پروسه بخشش چون که ممکنه طول بکشه، فقط حضور خانم کافیه. اما وقتی پروسه تکمیل شد و موقع امضا رسید، حضور افراد زیر در دفترخانه لازمه:

  1. حضور خانم
  2. حضور آقا
  3. حضور یک یا دو شاهد از طرف خانم (بسته به شرایط)

چه مدارکیو نیاز داریم؟🤔

  1. کارت ملی خانم
  2. شناسنامه خانم
  3. کارت ملی آقا
  4. شناسنامه آقا
  5. سند ازدواج
  6. در زمان امضا، برای تائید هویت شاهد یا شاهدها: کارت ملی یا شناسنامه یا گواهینامه رانندگی.

پروسه بخشش چقدر طول میکشه و چه مراحلی داره؟

1- پیدا کردن دفترخانه‌ ای که کار مهریه انجام بده

اول از همه، پروژه بزرگ پیدا کردن دفترخانه‌ای هست که کار خانواده (بخشش مهریه و حق طلاق و…) انجام بده😁

همونطوری که گفتم اسناد خانواده به شدت پتانسیل درگیری و شکایت دارن به همین دلیل بسیاری از دفترخانه‌ها این دسته از قرارداد‌هارو تنظیم نمیکنن تا بعدا مشکلی براشون پیش نیاد.

شاید براتون جالب باشه همونطور که پزشکان تخصص دارن، سردفتر‌ها هم تخصص‌های خاص خودشونو دارن! بخاطر همین بسیاری از سردفتر‌ها که تخصصشون روی دسته خاصی از اسناد هست (مثلا خودرو یا امور قراردادهای تجاری و شکرتی) اقدام به تنظیم همچین اسنادی نمیکنن.

این دو دلیل باعث شده پیدا کردن دفتر اسناد رسمی که این کارو رو انجام بده بسیار سخت بشه. (هرچند من براتون آسونش کردم و پایین مطلب معرفی کردم😁)

2- حضور زن یا شوهر و درخواست شروع پروسه

اینجا فقط لازمه خانم یا آقا با کارت ملی و شناسنامه هر دو طرف و سند ازدواج تشریف ببرن به دفترخانه اسناد رسمی و با پر کردن فرم‌های لازم، هزینه‌های مربوطه رو پرداخت کنن تا پروسه شروع شه. در این مرحله نیاز به حضور شاهدها نیست.

3- انجام مراحل مرتبط به تنظیم سند توسط دفترخانه

در این مرحله دفترخانه اقدام به تنظیم سند مورد نظر میکنه و در کنارش یک استعلام میگیره تا صحت اطلاعات تایید بشه. این بخش تماما توسط دفترخانه انجام میشه و کار خاصی با شما نداره. فقط گفتم که در جریان باشید که ممکنه پاسخ استعلام‌ها یکم طول بکشه:))

4- حضور برای امضا سند در دفتر خانه

در این مرحله، زن و شوهر به همراه شاهد/شاهدها (بسته به شرایط) به دفتر خانه اسناد رسمی مراجعه میکنن به همراه مدارکی که بالاتر گفته شد.

  • کارت ملی خانم
  • شناسنامه خانم
  • کارت ملی آقا
  • شناسنامه آقا
  • کارت شناسایی معتبر برای شاهد یا شاهدها

در این مرحله متن با آرامش توسط خانم و آقا خونده میشه و در صورت وجود هرگونه سوال میتونن اون رو مطرح کنن. در نهایت امضاء‌ها انجام میشه و تمام!

معرفی دفترخانه اسناد رسمی برای ثبت بخشش مهریه و مسائل خانواده

یکی از دفاتر اسنادرسمی که من میشناسم و میدونم کار بخشش مهریه و وکالت حق طلاق و بقیه مسائل خانوادگی رو به صورت تخصصی انجام میده، دفتر اسنادرسمی 903 تهران هست که توی مرکز شهر تهران، توی خیابان شهید بهشتیه. این دفتر خونه در فاصله بسیار نزدیک مترو شهید بهشتیه و رو به روی پارکینگ عمومی مصلی و دسترسی بهش از همه طرف تهران خیلی آسونه.

آدرس: تهران، خیابان شهید بهشتی (عباس آباد)، نبش خیابان میرعماد، مجتمع تجاری اداری گلدیس، طبقه اول، واحد 101

شماره تلفن ساعات اداری: 88750373-021 و 88750374-021

هماهنگی در ساعات غیر اداری (قبل از ۹ شب): 09101978557

امیدوارم که این مطلب به دردتون خورده باشه. ممنون میشم اگر پیشنهادی دارید یا دفترخونه‌ای رو توی شهر خودتون میشناسید که کار بخشش مهریه انجام میده توی کامنتا بنویسید:)

این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید!

درباره من
فرزاد جوزقی

فرزاد جوزقی

به وبلاگ شخصی من خوش اومدین. بیست و چهار سالمه و چند ساله که کار طراحی تم و پلاگین وردپرسی انجام میدم اما این چند وقته شیفت کردم سمت بک‌اند و در زمینه طراحی و توسعه وب‌سایت با زبون PHP مشغول به کارم. مطالب وبلاگم هر چیزیه که به نظرم به جالب باشه یا به درد بخور. خوشحال میشم نظراتتونو بشنوم:)
مطالب مرتبط
سوالات پر تکرار
تگ‌ها
کامنت‌ها
  1. با سپاس از جنابعالی با دقت و ساده مطالب را توضیح دادید با درود بر شما

    پاسخ
  2. اینکه دفترخونه ها برای بخشیدن مهریه، شاهد میخان مبنای قانونی نداره و متاسفانه توهین هست به خانمها ک حتما یکی رو داشته باشند وگرنه مگه تو موارد دیگه مث انتقال سند و… احتمال مجبور بودن وجود نداره . اینکه ی خانم ممکنه مجبور شده باشه و… مشکل خلا قانونی هست و درخواست شاهد توسط دفترخونه‌ها نه بخاطر حمایت از خانم‌ها بلکه برای پیشگیری از دردسرهای بعدیه و نباید به اسم حمایت از خانم‌ها تموم شه. استنادشون هم مسخرس . به ماده‌ی 50 قانون ثبت استناد میکنند ک مال زمانی بوده که اکثر مردم شناسنامه نداشتن (ینی زمان رضا شاه) و برای تشخیص هویت شخص مشکل وجود داشته. اینم متن ماده :
    ماده ۵۰ قانون ثبت اسناد و املاک
    هر‌گاه مسئول دفتر در هویت متعاملین یا طرفی که تعهد می‌کند تردید داشته باشد باید دو نفر از اشخاص معروف و معتمد حضوراً هویت آنان را تصدیق نموده و مسئول دفتر مراتب را در دفتر ثبت و به امضای شهود رسانیده و این نکته را در خود اسناد قید نماید.

    پاسخ
    • به این نکته اشاره کردم که یه دلیلش برای جلوگیری از مسائل بعدیه. چون پتانسیل دعوا و ایجاد مشکل زیادی رو داره.
      ولی بهش نمیشه گفت توهین! ایران یه کشور سنتیه چه ما بخوایم و چه نخوایم واقعیت اینه که خیلی از خانوما توسط خانوادشون بازخواست میشن. اون درصد کم رو فاکتور بگیریم بقیه هنوزم بخش بزرگی از زندگیشون سنتیه. به اضافه کلاهبرداری در بخشش مهریه خیلی زیاد اتفاق میفته!

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید!