نماد سایت فرزاد جوزقی

حل مشکل پیدا نشدن وای فای لپ تاپ MediaTek MT7921 ایسوز

با سلام خدمت دوستان، امروز میخوایم یکی از مشکلات شایع لپ تاپ ایسوز (نسخه‌های TUF Gaming و ROG) یعنی ارور This Device Cannot Started در کارت شبکه MediaTek MT7921 رو برطرف کنیم.

من حدود 3 ماه پیش بود که یک لپ تاپ ایسوز TUF Gaming fx706he خریدم. همه چیز خیلی عالی بود تا اینکه بعد حدود یکماه و نیم از خریدنش، ذره ذره لپ تاپ در پیدا کردن شبکه‌های وای فای اطرافم به مشکل میخورد. یعنی لپ تاپ رو وقتی روشن میکردم اتومات به وای فای خونه وصل نمیشد و وقتی که میزدم سرچ کنه، هیچ شبکه‌ای رو پیدا نمیکرد!

پیدا نشدن شبکه های WIFI در لپ تاپ ایسوز

اوایل این مشکل از هر 2 3 باری که روشنش میکردم یه بار به چشم میخورد و با ری استارت کردن لپ تاپ حل میشد… اما ذره ذره زیاد تر شد و بعد یه مدت باید چند بار ری استارتش میکردم تا شانسی یه بار درست کار کنه!

بعد یه مدت کلا دیگه هیچ شبکه‌ WIFI پیدا نمیشد! هرچقدر ری استارت هم میکردم فایده نداشت! هر شیوه‌ای هم که فکر میکردم روش تست کردم و کلا جواب نمیداد! از پاک کردن درایورای قبلی گرفته تا استفاده از نرم افزارای دیگه برای اتصال به شبکه. هیچی به هیچی!

توی دیوایس منیجر رفتم و دیدم که بله! کنار آیکون کارت شبکه وایرلس (وای فای) یه مثلث خطر زرد قرار گرفته! توی پرارپتیزش که رفتم، دیدم نوشته:

This device cannot start.

مدل دقیق کارت شبکه وایرلس من این بود:

MediaTek Wi-Fi 6 MT7921 Wireless LAN Card

با دوستام و همکارام درباره مشکلم صحبت کردم و دیدم واقعا هیچ راهی وجود نداره انگار! هرچقدر هم توی سایت‌های خارجی گشتم به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم. انگار من تنها کسی بودم که این مشکل براش پیش اومده بود

ارور This Device Cannot Started روی کارت شبکه وای فای Mediatek MT7921

خلاصه دیگه کم کم داشتم به این فکر میکردم بدمش گارانتی که یه شب شانسی با یکی از دوستای دوران راهنماییم، مهدی که کارش کامپیوتره داشتم صحبت میکردم که مشکلمو بهش گفتم. اون یه راهکار داد که به شکل عجیبی مشکلمو توی حدود پنج دقیقه به صورت نرم افزاری حل کرد.

در صورتی که راه حل نرم افزاری مشکلتونو حل نکرد، یه راه حل سخت افزاری ساده که آقا کیوان در بخش کامنت ها پیشنهاد کردن رو هم توضیح میدم اون هم ممکنه به سادگی مشکلتونو حل کنه.

راه حل مشکل نرم افزاری پیدا نشدن شبکه های وای فای MediaTek MT7921

دلیل به وجود اومدن این مشکل یک درایور مشکل داره که در May 2022 از طریق آپدیت ویندوز به صورت اتومات روی لپ تاپ هایی که از این کارت شبکه استفاده میکنن نصب شده. نمیدونم چطور، اما این درایور خراب تا مغز استخون لپ تاپتون میره و حتی پاک کردن و نصب مجدد درایور از طریق Device Manager هم نتیجه‌ای نداره.

اما راه حلش؟

مرحله اول حل مشکل وای فای لپ تاپ – حذف کامل درایور کارت شبکه وایرلس از ریشه

همونطور که گفتم با ریموو کردن درایور قبلی از لپ تاپ یا رول بک کردن یا آپدیت کردن مشکلی حل نمیشه. باید نسخه قبلی رو کامل و از ریشه پاک کنید. برای این کار میتونید از نرم افزار Driver Store Explorer استفاده کنید.

دانلود نرم افزار Driver Store Explorer

  1. بعد از دانلود نرم افزار، اکسترکت کنید و Rapr.exe رو اجرا کنید.
  2. توی لیست پایین برید تا برسید به Network Adapters.
  3. هر چنتا درایوری که توی اون بخش اسمش با MTKW شروع میشه رو چک باکسش رو تیک دار کنید.
  4. از منوی سمت راست تیک Force Deletion رو بزنید.
  5. روی Delete Drivers کلیک کنید و توی سوالات بعدی که میپرسه هم دکمه OK رو بزنید.
  6. اگر سیستم ری استارت شد که هیچی، اگر نشد خودتون ری استارت کنید.
  7. بعد از بالا اومدن سیستم نرم افزار رو باز کنید و ببینید که توی بخش Network Adapters درایوری مونده که MTKW شروع بشه یا نه. اگر بود مراحل قبلو باهاش تکرار کنید.
مراحل پاک کردن درایور قدیمی خراب با Driver Store Explorer

مرحله دوم – نصب درایور سالم Mediatek Wi-Fi 6 MT7921

حالا درایورهای مشکل دار و خراب کارت شبکه از ریشه حذف شدن. اگر داخل Device Manager برید، دیگه کلا تو لیست Network Adapters اسمی از MediaTek Wi-Fi 6 MT7921 نمیبینید.

حالا وقت نصب درایور جدیده. این درایور رو دانلود کنید:

دانلود درایور کارت شبکه مدیاتک

این درایور به سادگی مثل بقیه درایورا نصب میشه. بعد از نصبش دستگاه رو ری استارت کنید و میبینید که مشکلتون حل شده. فقط باید دوباره پسوورد وای‌فای‌تون رو بزنید. ببنید که بازم قطع میشه یا نه.

اگر حل شده بود که هیچی، اگر نشده بود رها حل دوم رو تست کنید:

راه حل سخت افزاری برای مشکل کارت شبکهMediatek Wi-Fi 6 MT7921

در صورتی که ابزار و دانش فنی باز کردن لپ تاپ رو دارید و گارانتی لپ تاپتون تموم شده (چون باز کردن لپ تاپ باعث باطل شدن گارانتی میشه) میتونید لپ تاپ رو باز کنید

دانگل WiFi این لپ تاپ دقیقا زیر پورت M.2 دومشه همونجایی که تو این عکس با X نشون دادم.

محل قرار گیری کارت شبکه WiFi در لپ تاپ FX706HE

در صورتی که SSD روی اون پورت نصب هست، ابتدا با دقت کامل حافظه رو خارج کنید و بعد زیرش به یه دانگل Wifi مشابه این بر میخورید:

تصویر کارت شبکه MT7921 Mediatek

پیچ روی قطعه رو با دقت باز کنید، و کارت شبکه رو خارج کنید، با یک پنبه الکلی اروم روی تیکه طلاییش که محل اتصالشه بکشید که تمیز بشه، صبر کنید تا خشک بشه و آروم سر جای قبلیش قرارش بدید، پیچش رو ببندید و بعدم اگر حافظه روی اون پورت بود اون رو ببندید.

حالا لپ تاپ رو کامل ببندید و روشن کنید و ببینید که مشکل حل شده یا نه.


ممنون میشم اگر مشکلتون حل شد اینجا کامنت بزارید و مدل لپ تاپتون رو بنویسید تا بقیه هم مشکلشون حل بشه. موفق باشید.

 

خروج از نسخه موبایل