آیا ویزای روسیه برای ایرانیان برداشته شد؟ هزینه گرفتن ویزا تورسیتی روسیه

فرزاد جوزقی
فرزاد جوزقی
به وبلاگ شخصی من خوش اومدین. بیست و چهار سالمه و چند ساله که کار طراحی تم و پلاگین وردپرسی انجام میدم اما این چند وقته شیفت کردم سمت بک‌اند و در زمینه طراحی و توسعه وب‌سایت با زبون PHP مشغول به کارم. مطالب وبلاگم هر چیزیه که به نظرم به جالب باشه یا به درد بخور. خوشحال میشم نظراتتونو بشنوم:)

این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید!

سر فصل‌های این مطلب
مطلب

امروز 19 اسفند سال 1400 و من تقریبا دو هفتست که از سفر بی نظیری که به روسیه داشتم برگشتم. بلاخره بعد از فشردگی کار مهلت پیدا کردم که بتونم بخش اول سفرنامه روسیه، یعنی هزینه ویزای توریستی روسیه و مراحل گرفتن ویزای توریستی روسیه برای ایرانیان رو بنویسم.

تاریخ دقیق اقدام من برای اخذ ویزای روسیه، 5 بهمن 1400 بود که دقیقا بعد از 13 روز ویزای من به دستم رسید. البته اینو بگم که تمامی مدارک رو به صورت کامل و شفاف به همراه درخواست داده بودم که باعث شد کارام به سرعت انجام بشه.

در نظر داشته باشید من نه آژانس توریستیم و نه تورلیدر. من یه برنامه نویس کامپیوترم و اینجا تجربه شخصی خودمو از اقدام به ویزا تا سفر نوشتم. بازم برای اطمینان از درستی شرایطی که اینجا نوشتم با آژانس مورد اعتمادتون صحبت کنید. من آژانسی که خودم استفاده کردم و بسیار راضی بودم رو هم پایین این مطلب نوشتم که میتونید استفاده کنید ازش 🙂

کشش نمیدم، بریم سر اصل مطلب! سوالاتی که خیلیا میپرسن:

آیا ویزا برای سفر ایرانیان به روسیه برداشته شده است؟ آیا سفر به روسیه ویزا میخواهد؟

خیر ویزا برداشته نشده و برای سفر به این کشور به هر طریقی (زمینی، دریایی یا هوایی) و به هر دلیلی (توریستی، تجاری و…) نیاز به ویزای مربوط هست. خبری که در خبررسانی‌ها به گوش میرسید درباره حذف ویزای روسیه، در واقع مطعلق به دوران قبل کروناست و بعد از چند ماه هم به دلیل سو استفاده مسافرا و خروج غیر قانونی از مرزهای غربی روسیه کنسل شد.

دیگر پرسش های پر تکرار درباره ویزای روسیه ، هزینه و مدارک ویزا

از زمان اقدام تا دریافت ویزا چه مقدار طول میکشد؟

همونطور که بالا گفتم برای من حدود 13 روز طول کشید و نرمالش دو هفتست.

آیا به صورت شخصی میتوانم اقدام به اخذ ویزای توریستی روسیه کنم؟

خیر! تا جایی که من میدونم در حال حاضر سفارت روسیه مدت زیادیه که امکان درخواست ویزا به صورت شخصی نداره و تمام درخواست‌ها باید از طریق آژانس مسافرتی مورد تائید سفارت روسیه انجام بشه. من با آژانس قطار سیبری کارم رو انجام دادم.

آیا گرفتن ویزای روسیه سخت است؟ نیاز به تمکن مالی یا گردش حساب دارد؟

بازم خیر! ویزای روسیه برای ما ایرانیا جزو ساده‌ترین ویزاهاست که گرفتنش نه نیاز به تمکن مالی داره نه گردش حساب یا گواهش اشتغال به کار! حتی نیاز به سفرهای پیشین یا مهر توی پاسپورت هم نیست! من افرادیو دیدم که روسیه اولین سفر خارجیشون بوده! (البته در صورتی که این اولین سفر خارجیتون هست ممکنه آژانس از شما مدارک مالی بخواد.)

اگر یه آژانس مسافرتی خوب پیدا کنید حتی پاتونم لازم نیست تو سفارت بزارید! همه کارارو میتونید بهشون بسپارید و به زندگیتون برسید تا ویزا بیاد دم خونتون!:))

آیا ویزای دریافت شده دارای بازه مشخصی هست و میتونم در اون بازه هر زمان که خواستم سفر کنم؟

بر خلاف اکثر کشور‌های اروپایی، ویزای روسیه بازه محدودی رو به شما میده که دقیقا تعداد روز‌های بین پرواز رفت و برگشتتونه! در واقع تاریخ آغاز و پایان ویزای شما تاریخ پرواز رفت و برگشتتونه و خارج از تاریخ‌های اعلام شده نمیتونید سفر کنید و باید دقیق باشه!

حداکثر مدت ویزا در روسیه چقدره؟ آیا امکان تمدید یا اکستند ویزا وجود داره؟

تاجایی که من میدونم حداکثر بازه ویزای توریستی روسیه 27 روزه. و طبق قانون روسیه شما موظفین توی تاریخ مقرر این کشور رو ترک کنید و امکان تمدید ویزا در هنگام حضورتون در روسیه کلا وجود نداره. (تغییر تایپ ویزا شاید ممکن باشه!)

آیا با ویزای روسیه میتوانم در تمام این کشور میتونم آزادانه سفر کنم؟

مجدداً خیر! روسیه محدودیت‌های بسیار زیادی برای سفر به مناطق مختلفش داره. در صورتی که قصد سفر به این مناطق رو دارید باید از قبل با آزانس هماهنگ کنید که امکان ورود به اون منطقه وجود داره یا نه. سفر به اون مناطق گاهی نیاز به مجوز (جدا از ویزا) از دولت روسیه داره.

من به صورت خلاصه یسری از ممنوعیت های اصلی رو بهتون میگم که اگر قصد مسافرت دارید باید قبلش با اژانس هماهنگ کنید:

  • محدودیت در سفر به شهر‌های مرزی (به ویژه مرز‌های غرب و شمال غربی روسیه مثل مرز فنلاند، استونی و…)
  • محدودیت در سفر به مناطق خود مختار یا نزدیک به جنگ (مثل جمهوری خود مختار چچن یا منطقه مرزی گرجستان با روسیه که دست یه گروه جدایی طلبه و کلی مناطق دیگه…)
  • محدودیت در سفر به شهر‌ها و مناطقی که تجهیزات هسته‌ای دارند.
  • محدودیت در سفر به شهر‌های نظامی یا مناطقی که دارای فرودگاه‌های نظامی یا پادگان‌های نظامی اصلی هستند.

پیشنهاد من اینه که برنامه‌تون رو بزارید روی شهرای توریستی مثل مسکو، سنت پترزبورگ، کازان و… که کمترین درگیری رو داشته باشید.

آیا با ویزای توریستی میتونم به مناطقی که ممنوع نیست آزادانه سفر کنم؟

مثل تمام سوالای قبلی پاسخ خیر هست! شاید براتون عجیب باشه اما طبق قانون روسیه، شما باید در زمان درخواست ویزا محل اقامتتون رو توی تمام روز‌ها بدون از جا افتادگی مشخص کنید.
مثلا اگر برنامه تون 5 روز در مسکو هتل X و 3 روز سنت پترزبورگ در هتل Y هست باید در زمان درخواست ویزا رزرویشن هتلتون رو برای همون تاریخ‌ها تحویل بدید جوری که کاملا هم پوشانی داشته باشن و هیچ روزی خالی نمونه.

آیا میتونم توی خونه دوستان یا هاست کوچ سرفینگ اقامت کنم؟

فکر نمیکنم مشکلی باشه ولی باید زمان درخواست ویزا با آژانس مشورت کنید و این رو اعلام کنید.

اما به این نکته توجه کنید که باید طبق اعلام محل اقامتتون که قبل از ویزا داشتید رفتار کنید و هتل شما موظفه بابت روز‌هایی که اونجا حضور داشتید توی سیستم مهاجرت روسیه تایید بزنه. این یعنی نمیتونید خارج از برنامه‌ای که اعلام کردید رفتار کنید. توی مثال بالا 5 روز اول اقامت شما در مسکو باید توی همون هتل X باشه که اعلام کردید و روز ششم باید تاییدیه شمارو هتل Y سنت پترزبورگ بزنه. در غیر این صورت موقع برگشت به شدت به مشکل میخورید!

کارت مهاجرت یا Immigration Card چیست؟ ایا نگهداری از آن مهم است؟

وقتی در حال ورود به روسیه هستید به شما کاغذی داده میشه که باید یسری اطلاعات فردی به همراه محل اقامت اولیه و یسری چیزای دیگه رو با دقت و تمیز وارد کنید، توی فرودگاه بعد از پاسپورت چک به شما یک کارت سیاه سفید کوچیک داده میشه تحت عنوان Immigration Card یا کارت مهاجرت که باید توی تمام سفر مثل چشمتون ازش مراقبت کنید و مثل قلبتون همراه داشته باشیدش.

این کارت دارای یه بارکده و تحت هیچ شرایطی نباید گم یا مخدوش بشه. تمام اطلاعات اقامت شما روی اون کارته و اگر اون کارتو نداشته باشید حتی از هتلتون نمیتونید پذیرش بگیرید! در نهایت موقع برگشت در فرودگاه باید به گیشه مهر خروج تحویلش بدید.

اگر نباشه کلا توی هتل راهتون نمیدن و در صورت گم شدنش توی فرودگاه جریمه و الاف میشید.

کارت مهاجرت یا Immigration card روسیه
کارت مهاجرت یا Immigration card کارت من در روسیه. میبینید که آخرش تاریخ ورود و خروجمم زده!

درصد ریجکتی ویزای روسیه چقدره؟

تاجایی که من متوجه شدم ریجکتی برای طبعه‌های ایران پایینه ولی باید حواستون به محدودیت‌هایی که بالاتر گفتم باشه و مدارکی که در ادامه میگم رو هم کامل داشته باشید. به شدت پیشنهاد میکنم از آژانس مسافرتی قابل اعتماد استفاده کنید و ریسک ریجکت شدن رو برای 5 دلار پول کمتر بیشتر به جون نخرید.

امکان ورود به صورت زمینی به روسیه وجود داره؟

بله اما بسیار سخته. مرز روسیه و گرجستان که بستست. آزربایجان خودش نیاز به ویزا داره و ترکمنستان هم که گرفتن ویزا و سفر بهش هفت خان رستمه. تا جایی که میدونم خود روسیه هم روی مرز زمینیش یکم حساسه پس پیشنهاد میکنم قبلش با آژانس مسافرتی مشورت کنید.

آیا برای سفر به روسیه واکسن یا تست کرونا لازمه؟

درصورتی که واکسن مورد تایید خودشون یعنی اسپوتنیک رو زده باشید هیچ محدودیتی ندارید اما بقیه واکسن‌هارو به کل قبول ندارن (چه سینوفارم چه آسترازنکا چه برکت یا حتی فایزر!) و بسته به محل اقامتتون ممکنه مجبور شید هر روز تست PCR بدید! بسیاری از موزه‌ها و اماکن دیدنی هم QR کارت واسکن با واکسن روسی میخوان یا تست PCR 48 ساعته.

اگر QR Code کارت واکسن دیجیتالتونو نگرفتید میتونید از سایت وزارت بهداشت درخواست بدید به تو چند ساعت براتون SMS لینک کارت و QR رو میفرستن.

آیا ویزای روسیه برای سفر به مورمانسک و خروج غیر قانونی به مقصد فنلاند یا کشورای دیگه مورد تائیده؟

خیر! همونطور که گفتم ورود به مناطق مرزی به ویژه مرز‌های غربی روسیه به شدت مشکله و حتی اگر تائید سفر به اون منطقه رو هم بگیرید درصورت تلاش برای خروج غیر قانونی سه سوت دیپورت با مهر قرمز توی پاسپورت میکنن که در ایران جرمه و باعث ممنوع الخروجی و زندان میشه.

ضمن اینکه مرزبانی روسیه اصلا مثل مرزبانی گوگولی و مهربون کشورای شینگن نیست که خروج غیر قانونیو تماشا کنه. از اونجا که شرایط جنگی هست خیلی جدی با دوربین حرارتی و دید در شب تیر اندازی میکنن و کم نبودن افرادی که تو این مسیر کشته شدن! ضمن اینکه اون منطقه به شدت سرده و تایم طولانی از سال بورانه. کسی زنده ازش رد نمیشه. پس اگر دنبال همچین چیزی هستید خیالشو از سرتون بیرون کنید چون خیلیا رفتن و دیگه بر نگشتن!


مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزای توریستی روسیه

فراموش نکنید که این مدارک رو باید تحویل آژانس مسافرتی مورد تائید سفارت بدید. نیازی نیست حضور پیدا کنید توی سفارت!

  1. پاسپورت با حداقل 1 سال اعتبار باقی مونده
  2. یک قطعه عکس 3 در 4 با کیفیت مناسب، متفاوت از عکس پاسپورت و کاملا به روز
  3. بلیط هواپیما رفت و برگشت (هزینه پرواز باید کامل پرداخت شده باشه)
  4. رزرویشن هتل یا هتل‌هایی که قصد اقامت در اونهارو دارید طوری که همدیگرو بدون هیچ فاصله‌ای بینشون پوشش بدن.
  5. فرم تعهد که در واقع همون فرم درخواست ویزا حساب میشه و از طرف آژانس بهتون داده میشه.
  6. هزینه ویزا
  7. مدارک اضافه (در صورت نیاز توسط آژانس بهتون گفته میشه)

توجه کنید که ویزا روسیه روی پاسپورت میخوره و توی بازه‌ای که درخواست ویزا دادید پاسپورت دست سفارت روسیه میمونه.

هزینه درخواست ویزای روسیه چقدر است؟

هزینه ویزای روسیه در زمانی که من تصمیم گرفتم اقدام کنم 150 دلار بود اما خب در زمان اقدام من بهم گفتن گرون شده و من 160 دلار دادم. هنوزم همون 160 دلاره.

معرفی آژانس معتمد برای گرفتن ویزای روسیه

احتمالا هستن آژانسایی که به صورت شخصی و قیمت پایین‌تری کار کنن. ولی خب من ترجیح دادم با آژانس مسافرتی مورد اعتماد خودم بود و تجربه سفر‌های دیگه باهاش داشتم کار کنم تا خیالم راحت باشه از انجام کار.

شما هم برای درخواست ویزا میتونید از آژانس قطار سیبری که کار سفر و ویزای منو انجام دادن و چند ده ساله که تخصصشون سفر به روسیه هست استفاده کنید: درخواست ویزا توریستی روسیه یا با تلفن آقای عبدلی تماس بگیرید: 09125616731

براتون آرزوی سفر خوش و کلی خاطرات قشنگ میکنم. سفر به روسیه برای من خیلی خاطر انگیز بود و وحتما سفرنامشو اینجا مینویسم و باهاتون به اشتراک میزارم!:)

این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید!

درباره من
فرزاد جوزقی

فرزاد جوزقی

به وبلاگ شخصی من خوش اومدین. بیست و چهار سالمه و چند ساله که کار طراحی تم و پلاگین وردپرسی انجام میدم اما این چند وقته شیفت کردم سمت بک‌اند و در زمینه طراحی و توسعه وب‌سایت با زبون PHP مشغول به کارم. مطالب وبلاگم هر چیزیه که به نظرم به جالب باشه یا به درد بخور. خوشحال میشم نظراتتونو بشنوم:)
مطالب مرتبط
سوالات پر تکرار
خیر. این ویزا برای مدت کوتاهی حدود سال 99 برداشته شد و بعد چند ماه مجددا ایرانیان برای حضور در روسیه نیاز به ویزا پیدا کردن.
تقریبا نه. گرفتن ویزای روسیه به صورت شخصی بسیار سخت و زمان بره. بهتره از طریق آژانس اقدام کنید.
مجددا خیر. تنها آزانس‌های مورد تائید سفارت روسیه میتونن برای دریافت ویزای توریستی اقدام کنن.
هزینه این ویزا در تابستان 1401 مبلغ 160 دلار به صورت اسکناس دلار هست.
در صورت کامل بودن مدارک که اینجا لیست کردم و آژانس معتبر که معرفی کردم، بسیار کم.
حداکثر تعداد روزهای ویزای توریستی روسیه برابر 27 روز هست.
تگ‌ها
کامنت‌ها
  1. سلام. ویزای یکبار ورود غیرفوری ۸۰ دلاره و مرکز ویزا هم که مسئول جمع کردن مدارک و ارسال آن به کنسولگری هست ۳۰ دلار میگیره. مجموع میشه ۱۱۰ دلار
    البته اگر شخصا برای صدور ویزا مراجعه کنید‌ بقیه اطلاعات شما مورد تایید من هم است.ممنون

    پاسخ
    • راستش. تا جایی که من متوجه شدم مرکز ویزا مستقیما تحویل نمیگیره مدارکو و باید از طریق اژانس اقدام بشه. اما درباره اقدام شخصی حق با شماست. پیچیدگیش بیشتره اما امکان پذیره.

      پاسخ
  2. آقا تو این سفر از شما کارت واکسن خواستند؟
    همون کارت واکسن دو زبانه ای ک سامانه بهداشت میده

    پاسخ
    • سلام. نه. حداقل یک دوز واکسن اسپوتنیک زده باشید میتونید بدون تست کرونا همه جا بچرحید ولی اگر نزده باشید یا از واکسنای دیگه زده باشید (حتی فایزر) باید تست بدید برای اقامت در بعضی شهر ها و هتل ها و موزه ها.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید!